Valvonnan suunnittelu on vasta alussa
Miten kuljetusyrittäjien työaikadirektiivin noudattamista valvottaisiin? Siihen ei kukaan osaa vielä vastata.
Ylijohtaja Leo Suomaa sosiaali- ja terveysministeriöstä toteaa ykskantaan, että laki velvoittaa jonkun valvomaan.
- Olemme henkisesti varautuneet siihen, että valvonta voi tulla työsuojeluviranomaisille. Mutta tiedossa ei ole, millä voimavaroilla se hoidettaisiin.
Mitä se voisi käytännössä tarkoittaa? Suomaa tiivistää, että tienpäällä pysäytetään auto ja talleille mennään käymään.
Päätös mahdollista muuttaa?
Ylitarkastaja Eija Salonen liikenne- ja viestintäministeriöstä kertoo, että yhteistyötapaamiset heidän sekä työ- ja elinkeino- että sosiaali- ja terveysministeriön kanssa alkavat syyskuussa. EU-komissio odottaa selvitystä, miten direktiivi saatetaan osaksi kansallista lainsäädäntöä.
- On harmi, että esitys meni läpi EU-parlamentissa. Suomen kuljetusyritysten rakenne on erilainen muuhun Eurooppaan verrattuna. Valvonta tulee olemaan hankalaa, mutta EU-oikeuden perusteella direktiivi on pantava käytäntöön, Salonen selvittää.
Salonen huomauttaa, että täytäntöönpano ei sulje pois mahdollisuutta avata päätöksenteko uudelleen myöhemmin. Ajatus saa tukea myös muilta valtioilta.
![]() |
Ylitarkastaja Eija Salosen mukaan valvonta tulee olemaan hankalaa, mutta EU-oikeuden perusteella direktiivi on pantava käytäntöön. |
–a-ss.