Postireissujen ulkoistaminen säästää yritysten aikaa
Lähettipalvelu tuo tarvittaessa vaikka unohtuneen maitopurkin. On tuonutkin, kaarinalaista Esaway lähettipalvelua pyörittävä Mia Kuisma kertoo.
– Tavallisesti kuljetamme kuitenkin pienehköjä paketteja ja muuta postia, hän selventää.
Mia otti vastuun isänsä 1990-luvulla perustamasta yrityksestä 2005. Lähettipalvelu työllistää yhden vakituisen kuljettajan. Kahden oman pakettiauton lisäksi muuta kalustoa vuokrataan tarpeen mukaan. Palvelu toimii pääasiassa Turun talousalueella.
– Tällä hetkellä lähes kaikilla asiakkaillamme on vuosisopimus ja suurin osa on ollut meidän asiakkaanamme lähes alusta asti. Tietysti hoidamme tarvittaessa myös satunnaisia toimeksiantoja, Mia sanoo.
Lähettipalvelun käyttäminen merkitsee yrityksille ennen muuta ajan säästöä. Uusia asiakassuhteita onkin syntynyt esimerkiksi sitä kautta, että tuleva asiakas kiinnittää huomiota lähettifirman työntekijään, joka osuu aina samaan aikaan postiin.
– Lopulta he tulevat ajatelleeksi, että tuo lähettihän voisi hoitaa meidänkin postit.
Talouden taantuma ei ole juuri näkynyt lähettipalvelujen kysynnässä. Tulevaisuudessa Mia Kuisma toivoo voivansa kasvattaa yritystä.
– Kasvun rajojen määrittäminen on kuitenkin vaikeaa. Pitää olla varmasti tietty määrä töitä, jotta voisi ostaa uuden auton tai palkata lisää väkeä. Kilpailu on kovaa, mutta hintakilpailulla ei yksin päästä pitkälle. Asiakkaat arvostavat ennen kaikkea sitä, että lähetykset toimitetaan silloin kun on sovittu. Aikanaan kun isä perusti tämän yrityksen, töitä riitti ja samaa toivon minäkin, Mia kertoo.
![]() |
Esawayn kuljettaja Sari Santala valmiina matkaan. |
–pv