Opettajista tulossa kehittämisasiantuntijoita
- Ainahan aikuiskoulutuskeskukset ovat tehneet yritysten kanssa yhteistyötä, viime vuosina se on vain ollut systemaattisempaa, sanoo Raision aikuiskoulutuskeskus Timalin kehittämispäällikkö Olli Vuorinen.
- Tähän asti on menty tarjonta edellä, mutta nyt selvitetään yrittäjien tarpeet ensin, rehtori Marjatta Lennala huomauttaa.
Konkreettisena esimerkkinä uudesta ajattelutavasta Timalissa on käynnistänyt kehittämisasiantuntijakoulutuksen, jossa oppilaitosten henkilökunnan edustajista koottu ryhmä eri alojen asiantuntijoita perehdytetään myös yrityselämän tuntemiseen.
- Koulutuksen jälkeen he pystyvät lähtemään kentälle arvioimaan yritysten erilaisia kehitystarpeita. Tämä on pilottihanke. Ensi helmikuussa on loppuseminaari, minkä jälkeen asia voidaan julkistaa yrityksille, kertoo itsekin ryhmässä mukana oleva Markku Moberg.
Mobergin huolena onkin se, kuinka Timalin muuttunut rooli yritystoiminnan kehittäjänä saadaan paremmin yrittäjien tietoisuuteen.
- Vaikeus on saada tämä viesti perille. Vain osa yrittäjistä tietää tulla hakemaan apua meiltä, jos yrityksessä on jokin ongelma. Me pystyisimme kuitenkin analysoimaan, mikä siellä on vikana, ja räätälöimään siihen sopivan koulutussuunnitelman.
- Pienissä firmoissa ei usein ole resursseja selvittää näitä asioita. Koetaan, ettei ole tarpeeksi asiantuntemusta ja yrityksen kasvu voi jopa pysähtyä siitä syystä.
- Monilla yrittäjillä voi olla aikuiskoulutuskeskuksista vieläkin käsitys jonkinlaisina työttömien päivähoitopaikkoina, mutta valveutuneemmat tietävät jo nämä systeemit, Olli Vuorinen sanoo.
Koulutusmyönteisissä yrityksissä nälkä kasvaa syödessä, kun huomataan, että koulutuksesta onkin oikeasti hyötyä. Markku Mobergin mielestä varsinaissuomalaisten yritysten kannattaa olla juuri nyt valveilla.
- Kilpailu tulee tiukkenemaan tietyillä aloilla parin vuoden aikana huomattavasti, kun telakan hiljeneminen jättää tuhansia työttömäksi. Moni näistä miettii oman yrityksen perustamista.
- Hyvä keino erottautua kilpailussa on koulutus. Yritykset, jotka nyt ovat hereillä, tulevat selviämään jatkossakin. Esimerkiksi asiakaspalveluun kannattaa aina satsata. Tutkimusten mukaan suurin syy vaihtaa palveluntoimittajaa on palvelun laatu. Vasta kaukana tulevat sellaiset asiat kuin tekninen laatu tai hinta, Moberg mainitsee.
![]() |
Marjatta Lennala, Olli Vuorinen ja Markku Moberg |
–ap