Verkkopalvelu kokoaa yhteen pienyrittäjät kuluttajan löydettäviksi
Paitsi taantuma myös kaupan alan myllerrykset yleensä ovat saaneet salolaiset puolustautumaan asiakaskatoa ja pienten kivijalkaliikkeiden näivettymistä vastaan. Kaupungin elinkeinoyhtiö Yrityssalo on mukana kehitystyössä.
On synnytetty SaloShops, yrittäjille ja kuluttajille maksuton verkkopalvelu, josta löytyvät yritykset niin alueen, kadun kuin tuoteryhmän perusteella. SaloShops on Yrityssalon koordinoima kehittämishanke, joka on osa UKK – uusi kasvu ja kansainvälistyminen projektia. Se kestää vuoden 2012 loppuun.
- Tavoitteena on synnyttää vähittäiskaupan keskittymä ja suunnata kysyntää sinne, yritysasiamies Riikka Nurmi ja yrityspalvelupäällikko Maija Pirvola kertovat.
Mallia on haettu kauppakeskusyhteistyöstä, ja SaloShopsissa on mukana nelisenkymmentä yritystä ydinkeskustan noin paristasadasta yrityksestä. Palvelusivusto lisää palveluiden löydettävyyttä ja kertoo kuluttajalle perustiedot yrityksestä.
- Se tarjoaa myös tavallaan rungon toteuttaa omaa markkinointia, Nurmi toteaa.
SaloShops-konseptia viedään paloittain eteenpäin myös Perniöön ja Teijoon. Tavoitteena on saada yrittäjät perustamaan kauppiasyhdistyksiä kehittämään yhteistoimintaa.
Snob Shopin kauppias Jonas Jokilehto lähti lennossa mukaan SaloShopsiin.
- Se on vaan hyvä, jos joku jaksaa tehdä jotain kivijalkamyymälöiden säilymiseksi katukuvassa, Jokilehto tiivistää.
Kauppiaan mukaan kuluttajien liikkeelle saaminen ei ole niin helppoa. Nyt käyttöön on otettu uusi ja kiinnostava idea.
- En olisi lähtenyt tähän mukaan, ellen uskoisi ideaan. Olen valmis panostamaan itsekin. Kollegoiden kanssa olemme tehneet esimerkiksi muotinäytös-yhteistyötä jo aikaisemmin. Olisi minulla annettavaa, jos vain olisi aikaa, Jokilehto levittää käsiään ja lähtee auttamaan farkkuja etsiviä teinejä.
![]() |
Riikka Nurmi toi SaloShops-mainoksia Jonas Jokilehdolle vaikka oveen kiinnitettäväksi. - En olisi lähtenyt tähän mukaan, ellen uskoisi ideaan, Jokilehto painottaa. |
–a-ss