Korttimaksamisen hinta on noussut
Toukokuussa voimaan tullut uusi maksupalvelulaki pani Luottokunnan uusimaan sopimuksia kauppiaiden ja yrittäjien kanssa. Laki muutti maksamista koskevat käytännöt samanlaisiksi koko Euroopassa.
Varsinais-Suomen Yrittäjien tekemä kysely SEPA-uudistuksesta kertoo varsinkin pienten yritysten vaikeuksista pysyä muutosten perässä. Etenkin yksinyrittäjät ovat tuskastuneet siihen, että muutoksia tulee yhden vuoden aikana paljon.
- Myös se huolestuttaa, että rahojen siirto yrittäjän tilille kestää kauan, Varsinais-Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Henri Wibom lisää.
Provisio sirukorttimaksuista debit-korttimaksuissa on 0,31 prosenttia ostoksen arvosta ja kredit-korttimaksuissa 0,9 prosenttia. Osa yrityksistä sisällyttää kulut hintaan, osa maksaa kulut itse kuten tähänkin saakka, ja pieni osa perii kulut erikseen asiakkailta.
Kaupan Liiton asiamies Matti Räisänen kertoo palautteen ytimen: kalliilta tuntuu.
- Provision ei pitäisi olla sidoksissa ostoksen loppusummaan vaan kiinteä summa per tapahtuma, Räisänen sanoo.
Suoraa palautetta pankkiryhmille
Räisänen kehottaa antamaan palautetta pankkiin, mutta muistuttaa, että yksittäiset konttorit eivät asiaa päätä vaan pankkiryhmä. Mutta korttimaksujen vastaanottamista ei voida lopettaa. Siispä Räisänen näkee kuluttajan olevan maksumiehenä viime kädessä.
- Muistutan vielä, että jos uusitte päätelaitteen, käyttäkää leasing-vaihtoehtoa. Jos ostatte, edellyttäkää, että sirumaksupäätteen toimittaja vastaa laitteen kaikesta toimivuudesta ja päivityksistä.
Turkulaisen Kampaamo Ladyn yrittäjälle ja toimitusjohtajalle Marja-Liisa Valtoselle kuvio on harmillisen tuttu. Hänestä sirumaksupääte on hyvä ja helppo asiakkaille, joista noin 80 prosenttia Valtosen mukaan maksaa kortilla.
- Meille provisioiden hahmottaminen on hankalaa, vaikeaa ja monimutkaista tässä korttiviidakossa. Vakiintuneessa asiakaspiirissä niiden siirtäminen kuluttajahintoihin tuntuu mahdottomalta.
Korttimaksuista tuloutuvat rahat siirtyvät yrittäjän tilille pitkällä viiveellä. Yrittäjä kokee toimivansa asiakkaan pankkina ja vielä maksavansa siitä ilosta.
- Ymmärrän, että tämä palvelu maksaa, mutta meillä ei ole ollut muuta vaihtoehtoa kuin ottaa se käyttöön. Työmatkalla Euroopassa huomasin, että siellä sirupäätteet ovat harvalla yrittäjällä käytössä. Suomi on taas kiltisti täyttämässä SEPA-toiveita, Valtonen kritisoi.
![]() |
Marja-Liisa Valtosen mielestä sirumaksupääte on hyvä, koska se on asiakkaalle vaivaton. Mutta rahat siirtyvät yrittäjän tilille kovin hitaasti. Päätelaitteet ovat hintavia eikä toimintavarmuus ole aukoton. |
anna-silja.suutarinen@y-lehti