Sormat kasvoi luotetuksi kiinnitystarvikkeiden toimittajaksi ja viejäksi

Lieskivi: Halusin aina yrittäjäksi

Ruskolla toimiva Sormat Oy on teollisuusneuvos Tarmo Lieskiven elämäntyö. Pitkän linjan yrittäjä loi kovalla työllä metalliteollisuuden alihankkijasta menestyvän vientiyrityksen. Sormat on perustettu vuonna 1970.

Sähköinsinööri Lieskivi toimi pyörä- ja kuntoiluvälinevalmistaja Tunturin myynti- ja markkinointipäällikkönä, kun halu oman yrityksen perustamiseen kasvoi voittamattomaksi. Lieskivi kertoo tienneensä aina, että jonain päivänä hänellä on oma yritys.

- Se on halua riippumattomuuteen ja vastuun kantamiseen sekä kykyä riskin ottamiseen. Yrittäjältä vaaditaan rohkeutta, määrätietoisuutta ja nöyryyttä, teollisuusneuvos määrittelee.

Yrityksiä ei juuri ollut kaupan, eikä Lieskivi keksinyt pyörää uudelleen. Mies kehitteli viisi mallia oman osaamisensa pohjalta ja aloitti pudotuspelin omassa päässään. Aivoriihestä selvisi voittajaksi automaattisorvaus ja sähkö- ja kiinnitystarvikkeet.

Uutta tekniikkaa hiomaan

Tuohon aikaan rakentaminen eli voimakasta muutosaikaa muun muassa ohutbetonirakenteiden tullessa markkinoille. Niihin tarvittiin uudenlaista kiinnitystekniikkaa. Lieskivi kuvailee yritystoiminnan alkutaivalta markkinoiden avaajien perässä hiihtämiseksi. Sormat teki samankaltaiset tuotteet paremmin ja tehokkaammin.

- Kyllähän minua taidettiin pitää sekopäänä. Luovuin työpaikasta ja etenemismahdollisuuksista vapaaehtoisesti. Kiinnitystuotteiden ostajilla oli tarjouksia käsissään vaikka kuinka. Minä pärjäsin myynti- ja markkinointiosaamisen ansiosta.

Sormatia kasvatettiin määrätietoisesti, ja ensimmäisen kymmenen vuoden aikana liikevaihto kasvoi 40 prosenttia joka vuosi. Lieskivi toteaa, että suomalaisuus myyntiargumenttina toimi silloin vain kotimaassa. Mutta laatu ja toimitusvarmuus vakuuttivat muutkin ostajat.

- Sormat oli ainoa suomalainen ja ylivoimaisesti pienin, Lieskivi nauraa nyt.

Miehellä on auktoriteettia antaa ohjeita. Ensimmäiset myyntiohjeet koskevat osaamista ja karismaa. Jälkimmäistä ei voi opetella, sitä on tai ei ole. Mutta myyntitapahtumaan voi valmistautua, ja se tarkoittaa sitä, että tiedät asiasta vähintään yhtä paljon kuin ostaja. Molempien on voitava hyväksyä myyntiargumentit.

Ymmärrä omat päätöksesi

Vuonna 1972 Sormat teki ensimmäisen oman tuotteen, joka ampaisi markkinoille 1975. Ulkomaan vienti alkoi 1980 kohteina Ruotsi, Norja ja Hollanti. Ruskolla yritys on toiminut vuodesta 1974. 1970-luvun lopulla työntekijöitä oli jo liki 70, ja Lieskivi tajusi olevansa yrityksen kokonaistoiminnan kannalta ainoa avainhenkilö.

- Silloin halusin meidän siirtyvän johtoryhmätyöskentelyyn.

Lieskivelle tehtiin Sormatista ostotarjous vuonna 1997, ja hän hyväksyi sen. Toiminta oli kaksinkertaistunut 1980-luvun lopusta, työntekijöitä oli reilut sata ja liikevaihto noin 60 miljoonaa markkaa. Keskeisistä tuotteista meni vientiin liki 60 prosenttia.

Lieskivi kuvailee yrittämisen olevan haastavaa ja mielenkiintoista kun vain kantti kestää. Teollisuusneuvos painottaa yritystoiminnan eri sektoreiden hallitsemisen tärkeyttä, ettei tule tehneeksi ratkaisuja joita ei ymmärrä.

- Nykyään seuraan yrityksen kehitystä suurella mielenkiinnolla. Uutta johtoa tapasin yrityksen 40-vuotisjuhlissa. Minulla on hyvä mieli. Kaikki on hyvin.


Pitkän linjan yrittäjä teollisuusneuvos Tarmo Lieskivi loi kovalla työllä metalliteollisuuden alihankkijasta menestyvän vientiyrityksen.

–a-ss

Julkaistu 10/2010        
SelinSelin

SelinSelin

Coaching, Esimiesvalmennus, Konsultointi, Koulutuspalveluja, Laatujärjestelmät, Liikkeenjohdon konsultointi, Myyntivalmennus, Yrityspalveluja

Viikon luetuimmat uutiset

Kokouspalvelut

Kultaranta Resort Oy

Särkänsalmentie 178, Naantali

www.kultarantaresort.fi

Kokoukset, yritystilaisuudet, juhlat, aktiviteetit, majoitus. Kaikki samasta paikasta isommallekin ryhmälle.

Lue uusin näköislehtemme

06-07/2021



Varsinais-Suomen Yrittäjä-lehti
to 17.06.2021


Seuraa meitä somessa