Uudessakaupungissa uskotaan sähköautoihin
Ensimmäiset Valmet Automotiven tehtaalla Uudessakaupungissa valmistetut kaupunkisähköautot myytiin Suomessa syyskuussa. Autotehtaalla on valmistauduttu jopa tuhansien sähköautojen vuosituotantoon. Autojen tilaajana on norjalainen Think Global.
Kahden ihmisen kuljettamiseen tarkoitetun sähköauto Think Cityn huippunopeus on 110 km/h ja se kulkee yhdellä akun latauksella noin 160 kilometriä. Akun lataaminen kestää 8 tuntia. Nykyisellä sähkön hinnalla sähköauton käyttö maksaa noin 2 € /100 km. Hintaa menopelille kertyy lähes 50 000 euroa.
– Uuden teknologian alkuvaiheessa tuotteet ovat kalliita pienten volyymien ja sen myötä muun muassa komponenttien korkean hinnan vuoksi. Sähköautossa hintaa nostaa erityisesti akku. Monissa maissa julkinen valta tukee auton hankintaa ja käyttöä, mutta Suomessa ei helpotuksia vielä ole, viestintäpäällikkö Teija Åhlman Valmet Automotivesta kertoo.
Vajaa 200 kilometriä tulee aika äkkiä vastaan kaupunkiajossakin. Uskaltaako sähköautolla lähteä kaupungin rajojen ulkopuolelle lainkaan ja mitä tapahtuu, jos akku tyhjenee kesken matkan?
– Yleensä sähköautoissa on informaatiojärjestelmä, josta ajaja näkee jäljellä olevan ajomatkan. On myös kehitetty HMI (Human machine interface) –järjestelmiä, jotka kertovat ajomatkan lisäksi vähiten kuluttavan ajoreitin ja ohjaavat akun tyhjentyessä lähimmälle latauspisteelle, Åhlman selvittää.
Oma sähköauto kehitteillä
Valmet Automotive on kehittänyt oman konseptisähköauton, joka esiteltiin viime keväänä Geneven autonäyttelyssä.. Se tulee eroamaan muista markkinoilla olevista sähköautoista ainakin moottoritekniikaltaan: Evassa on kaksi suoravetomoottoria ja takaveto, mikä erottaa sen monista muista sähköautoista. Auton valmistuksen aloittamisesta ei ole vielä tehty päätöksiä.
– Auton kehittäminen konseptivaiheesta sarjatuotantoon vie kuitenkin 2-3 vuotta. Evan sisältämät tekniset ratkaisut ovat jo osa meidän palvelutarjontaamme, Åhlman kertoo.
Uudenkaupungin autotehtaalla valmistetaan tällä hetkellä Think Cityn lisäksi Garia-golfautoja ja sen LSV katuversiota sekä Porsche Caymaneja ja osakokoonpanoja Porsche Boxsteriin. Fisker Automotivelle tehtävistä hybridiautoista ensimmäiset ovat valmistumassa. Syyskuun lopulla avatussa Pariisin autonäyttelyssä oli esillä ensimmäinen Valmet Automotiven tuotannossa valmistunut Fisker Karma. Lisäksi työn alla on eri autonvalmistajien suunnittelutoimeksiantoja.
– Sähköautojen odotetaan pian muodostavan puolet Valmet Automotiven liikevaihdosta. Emme puhu vain valmistuksesta, vaan myös suunnittelusta sekä tukitoiminnoista kuten logistiikasta, osatoimittajayhteistyöstä ja liiketoimintaa tukevista palveluista kuten maahantuonnin ja markkinoinnin tuesta, Åhlman sanoo.
Uudenkaupungin autotehtaassa on runsaat 800 työntekijää, joista 160 on tällä hetkellä lomautettuina.
pirkko.varjo@y-lehti.fi