Valtakunnallinen yrittäjäpalkinto 2010
Rami Aarikka näyttää kädessään olevaa känsää. Se on todiste siitä, että toimitusjohtaja on tehnyt oikeita töitä. Työperäinen vamma syntyi, kun Aarikka avasi satoja mansikkamehupulloja. Oli näet käynyt niin, että tehtaan uusimpaan tuotteeseen tilattu mansikkamehu ei ollutkaan riittävän kuranttia ja uutta mehua ostettiin kiireesti pulloissa. Laitilan Wirvoitusjuomatehtaalla kaikki tekevät kaikkea, vaikka yritys ei enää ole ihan pieni.
Wirvoitusjuomatehtaan myynti on tänä vuonna noussut 50 prosenttia. Viime vuonna nousua oli 60 prosenttia.
– Merkittävä sisällöntuottaja, Aarikka sanoo. 20 miljoonaa litraa vuodessa on paljon, vaikka suosikkituotteen, oluen, markkinaosuus Suomessa on vain prosentti. Suurimmasta pienpanimosta on nyt kuitenkin siirrytty pienimpään suurpanimoon.
Nostalginen ja humoristinen julkikuva synnyttää harhan pienestä maalaispanimosta jossain takapihalla. Vieraat hämmästyvät kun tulevat Laitilaan ja näkevät uutuuttaan kiiltävän suuren tehtaan. Lampaat tosin laiduntavat tehtaan edustalla, mutta lähes kaikki muu on uusinta tekniikkaa.
– Vieraita tulisi valtavasti, mutta toistaiseksi emme pysty ottamaan kovin paljon vastaan. Tarkoituksena on ensi vuonna saada tähän asiaan parannus niin, että meillä olisi näyttelytila ja joku, joka opastaisi ryhmiä, Aarikka kertoo.
Tehtaalle on tänä vuonna valmistunut 2800 neliön laajennus ja keittokapasiteetti tullaan vielä tämän vuoden puolella kolminkertaistamaan. Töitä tehdään kolmessa vuorossa.
– Kasvun rajoja aina kysytään. En minä tiedä, Aarikka sanoo. Oluelle ja siiderille on haettu Amerikkaan lisenssit ja siideriä myydään Englantiin ja Singaporeen.
Filmitähdetkin juovat Laitilan limonaadia
Jo paljon pienempänä kuin nyt Wirvoitusjuomatehdas alkoi saada positiivista julkisuutta. Sen suomalainen, vähän pöhkö imago vetosi ihmisiin ja tuotteetkin todettiin kelvollisiksi. Limsa- ja olutpulloja alkoi vilahdella elokuvissa ja jopa turkulaisten oma yksityisetsivä Jussi Vares vaihtoi olutmerkkinsä Kukkoon.
– Meillä ei todellakaan ole Reijo Mäen kanssa mitään sopimusta. Olen kyllä sanonut, että tulisi ohi mennessään hakemaan kesäjuomat, mutta ei hän tule. Samoin Kaurismäki osti juomat, joita käytettiin Ranskassa kuvatussa elokuvassa. Tuotesijoittelu on maailmalla tosi raakaa ja kallista peliä, mutta meillä ollaan jotenkin vielä niin vilpittömiä. Nyt meillä kyllä on Vares-elokuvia tekevän Solar Filmsin kanssa sopimus.
Markkinointia ja mainontaa hoidetaan pienen johtoryhmän ja paikallisen mainostoimisto Tekokuun voimin. Valittuun linjaan ollaan tyytyväisiä eikä sitä olla muuttamassa.
– Aika usein meille soittaa joku mainosalan ihminen joka ensin kehuu meidän markkinoinnin ja tarjoaa sitten omaa toimistoaan tekemään sen paremmin.
– Yritys on jostain syystä henkilöitynyt minuun, mutta en minä tässä yksin ole. Sanna on ollut alusta asti ja henkilökunta on se, joka tekee yrityksen, Aarikka sanoo. Sanna on avopuoliso Sanna Nordblom, jonka kanssa Rami aloitti yrittäjänuransa kotiviinitarvikekaupasta Raumalla. Laitilaan he tulivat, kun 8-tien varressa entiseen autokauppaan oli perustettu limonaditehdas ja se tarvitsi johtajaa.
– Tittelin perässä tultiin, olihan se komeaa olla tehtaanjohtaja. Vaikka sitten kun ensimmäinen työpäivä koitti, minuun iski kamala rimakauhu ja ajattelin, etten selviä tästä ikinä, Aarikka muistelee.
Nyt, kun tehtaanjohtaja katsoo kuluneita vuosia, hän ajattelee, ettei tekisi mitään toisin. Paitsi opiskelisi kieliä, hyvästä kielitaidosta olisi paljon apua.
– Muuten meitä on auttanut kaksi asiaa. Se, ettei ymmärretty yrittämisestä yhtään mitään ja se, ettei koskaan ollut rahaa.
Faktat
Laitilan Wirvoitusjuomatehdas
– perustettu 1995
– työllistää 50 ihmistä
– valmistaa olutta, siideriä ja limonadeja
– tuotemerkkejä on sata
– arvioitu liikevaihto tälle vuodelle 18 milj. euroa
– tehtaalla oli vuosituhannen vaihteessa kaksi osakeantia, osakkaita nyt 500
![]() |
Valittuun linjaan ollaan tyytyväisiä, eikä sitä olla muuttamassa, Rami Aarikka sanoo. |
pirkko.varjo@y-lehti.fi