Kuluttajat haluavat räätälöidyn auton
Vuoden alusta on ensirekisteröity 21,3 prosenttia enemmän autoja kuin viime vuonna vastaavana aikana. Eteen- ja ylöspäin, vahvistavat niin salolaisen Traktoauton toimitusjohtaja Seppo Alanko kuin Autoalan Keskusliiton 1. varapuheenjohtaja, Keskusautohallin toimitusjohtaja Heikki Hedman autokaupan tulevaisuuden suuntaa.
Hedman kertoo viime vuonna rekisteröidyn uusia henkilöautoja 90 500, kun yleensä luku lähentelee 140 000. Ennuste kuluvalle vuodelle on noin 110 000. Autokauppa reagoi yhteiskunnan talouden tilaan nopeasti.
- Nyt usko tulevaisuuteen näkyy. Myös korkotaso on matala ja autoja myydään paljon osamaksulla ja pankkilainalla, Hedman kertoo.
- Tänä vuonna niin meidän kuin valtakunnallinen myynti on kasvanut 10 – 20 prosenttia, Alanko tarkentaa.
Tuontiautot jarruttavat kehitystä
Alan kestokeskustelunaihe on pienipäästöisyys. Alangon mielestä se ohjaa autokauppoja positiivisesti, vaikka harhakäsityksiä on liikkeellä runsaasti. Alanko toteaa, että uuden teknologian vahvat ja isot autot alkavat olla pienipäästöisiä tämän hetken mittakaavan mukaan.
- Pienipäästöisyys ei ole hankinnan tärkein kriteeri mutta viiden tärkeimmän joukossa.
Hedman huomauttaa hiilidioksidipohjaisen autoverotuksen ohjanneen kuluttajia onnistuneesti. Hänen mielestään päästöt ovat jo kolmen tärkeimmän ostokriteerin joukossa. Rahaa säästyy jo ostaessa ja kulutusta verrattaessa, ja maailmaa on helpompi pelastaa kun se tulee halvemmaksi.
Myytyjen autojen kappalemääriä ajatellen 1980-luvun loppuvuodet olivat parhaita vuosia. Alanko muistuttaa, että uusia, vähäpäästöisiä, kolariturvallisempia autoja pitäisi myydä enemmän, sillä nykyiset myyntimäärät eivät riitä laskemaan maanteillä liikkuvien autojen keski-ikää.
Kauppiaat toteavat tuontiautojen kampittavan päästötavoitteisiin pääsemistä. Mutta tuontiautolla huristelevat ovat huollon ja korjaamoiden asiakkaita ja tarvitsevat merkkiliikkeiden palveluita.
- Eikä se siinä mielessä ole huono asia ollenkaan. Mutta Suomi, korkean teknologian ja ekoajattelun maa sallii saastuttavien autojen tuomisen maahan. No, vapaus valita on tietysti hyvä asia sekin, Alanko pohtii.
Bioa tankkiin, mutta mistä?
Uudet polttoaineet säästävät ympäristöä mutta tuovat paineita huoltoasemille. Etanolisekoitusten lisäksi tulossa on erilaisia dieselvaihtoehtoja. Tankkauspisteissä pumppuja on kuitenkin rajoitettu määrä.
Parissa vuodessa lähes kaikilta autovalmistajilta voidaan odottaa hybridiä, eli voimanlähteeksi on yhdistetty sähkö- ja polttomoottori. Isoja bensakoneita myydään vähemmän. Hinnat laskevat tehokkuuden ja turvallisuuden parantuessa.
- Tosin autoissa on paljon kalliita elektronisia laitteita joiden uusiminen on kallista. Kori ja materiaalit kestävät entistä paremmin, ja vähintään 85 prosenttia osista on kierrätettävissä, Hedman lupaa.
Kuluttajat haluavat yksilöllisiä, räätälöityjä autoja, ja autotehtaat ruokkivat suuntaa. Mutta kauppa keskittyy maahantuojien sanellessa vaatimuksia ja ehtoja, joita pienet yksiköt eivät kykene toteuttamaan.
Alanko huomauttaa autoalan olevan iso työllistäjä ja veronmaksaja tulonsiirtojen muodossa. Hedman lisää koulutusvaatimusten olevan jo nyt kovat ja tiukentuvan entisestään autojen kehityksen myötä.
![]() |
Autoalan Keskusliiton 1. varapuheenjohtaja Heikki Hedman odottaa omasta puolestaan maltillista, noin kymmenen prosentin vuosikasvua, joka on vielä hallittavissa. |
![]() |
Traktoauton Seppo Alanko muistuttaa autoalan olevan iso työllistäjä ja veronmaksaja tulonsiirtojen muodossa. |
a-ss