Uusi luokitus jakaa korjaamot kolmeen luokkaan
Ensi vuonna astuu voimaan uusi korikorjaamoluokitus, joka jakaa korjaamot kolmeen vaativuusluokkaan: uuden turva- ja koritekniikan korjaamot (1. luokka), korikehikon perusrakenteiden korjaamot (2. luokka) ja pintavaurioiden korjaamot (3. luokka).
Uudistuksen tavoitteena on liikenneturvallinen ajoneuvo korikorjauksen jälkeenkin, Autoalan ja Korjaamoiden Liiton puheenjohtaja Erik Hellberg Länsi-Turunmaasta kertoo. Yrittäjä, Autoverkstad A & A Hellberg Oy muistuttaa, että korjaamotöihin tarvitaan todellisia ammattilaisia, ja uudistuksella pyritään tietotaidon osoittamiseen myös ammattitutkinnon kautta.
Luokituksen määrittelevät yhteistyössä vakuutuslaitokset ja korjaamot.
- Kolmas ja yleisin luokka ei vaadi auditointia, mutta ensimmäisen ja toisen luokan korjaamot auditoi ulkopuolinen. Korjaamoiden on tänä vuonna määriteltävä tavoitteensa, Hellberg toteaa ja huomauttaa, että pääsääntöisesti pelti- ja maalaustöitä tekevän korjaamon on syytä hakeutua kakkosluokkaan.
Syntyy uusia ammatteja
Yrittäjät suhtautuvat luokitukseen ristiriitaisesti. Ruotsissa luokituksesta on luovuttu mutta työn jälkeä tarkastellaan ja dokumentoidaan. Suomessa ei.
- Mutta suunta on oikea, sillä tähän asti ei ole ollut mitään valvontaa, Hellberg muistuttaa.
Hellberg arvioi, ettei uusi luokitus ahdista pieniä yrittäjiä nurkkaan ainakaan lyhyellä tähtäimellä. Suurin osa korjauksista on kuitenkin pieniä. Mutta ajan myötä hän arvioi korjaamoiden määrän laskevan, ja silloin pienet pajat ovat liipaisimella.
Ryhmäpoikkeusasetus on vapauttanut varaosakauppaan ja huoltotoimintaan liittyviä palveluja valmistajan määräysvallasta. Käytännössä autoihin voi asentaa alkuperäisosien lisäksi vastaavan laatutason osia, ja korjaamot voivat edustaa useampia kilpailevia merkkejä. Asetelma on hillinnyt hintakehitystä.
Hellberg ennakoi biopolttoaineiden ja sähköautojen luovan uusia ammattikuntia alalle. Tulevaisuudessa laiteinvestoinnit ja koulutus ovat väistämättä edessä.
- Tavallisen autonasentajan opein ei korkeajännitteisiin autoihin kosketa. Uudet polttoaineet ovat aluksi marginaalissa, eihän tankkauspisteitäkään ole kattavasti.
![]() |
- Suurin osa korjaamoista hakeutuu kakkosluokkaan, Erik Hellberg uskoo. |
–a-ss