Korjaamoketjut haastavat merkkiliikkeet
Autokannan uudistuessa korjaamot joutuvat investoimaan muun muassa vianetsintädiagnostiikkaan. Testerit ovat arvokkaita, ja ilmiöstä seuraa tietynlainen kastijako.
Toni Hagström salolaisesta Autokorjaamo Hagström Oy:stä arvioi korjaamotöiden keskittyvän tulevaisuudessa isompiin yksiköihin.
- Kyllä töitä riittää vielä vanhemmassa autokannassa pienemmillekin korjaamoille. He voivat käydä testauttamassa uudemmat autot sellaisella korjaamolla, josta laitteet löytyy.
Tällainen yhteistyökuvio on Hagströmille tuttu juttu. Tuleva korikorjaamoluokitus tietää jälleen lisäinvestointeja ja – koulutusta. Oma korjaamo tavoittelee kakkosluokkaa.
- Itse toivon, että myös jarrutyöt tulisivat luvanvaraisiksi. Olen huomannut monella asiakkaalla sellaisenkin ongelman, että autonosia on vaihdettu ja säädöt ovat jääneet tekemättä. Sitten voivat aurauskulmat olla pielessä tai muu alustan häiriö kiusana, Hagström huomauttaa.
Fixus-ketjuun vuodesta 2007 kuuluneessa Autokorjaamo Hagströmissä korjataan kaikkea kevytkalustoa. Ketjuun kuulumisesta on hyötyä markkinoinnin ja näkyvyyden suhteen. Rita Hagström toteaa arvonlisäveromuutoksen jääneen omaksi tappioksi, hintoja ei sen takia nostettu.
Biopolttoaineet eivät muutaman seuraavan vuoden sisällä tuo suuria muutoksia, mutta korjaamoketjut haastavat merkkiliikkeet. Tässä kohti kuluttaja voittaa, arvioivat Hagströmit.
![]() |
Toni ja Rita Hagström varautuvat uuden korikorjaamoluokituksen tuomiin investointi- ja koulutustarpeisiin. |
-a-ss