Sunnuntaikauppa on piristynyt nihkeästä alusta
Kauppakeskus Myllyn toimitusjohtaja Pertti Vikkula kertoo kauppiasyhdistyksen päättävän aukiolojoista. Hänen mukaansa yhtenäiset aukioloajat edesauttavat palvelulupauksen pitämistä. Sairaustapaukset tai muut ylivoimaiset esteet ovat asia erikseen.
Syksyn sunnuntait ovat olleet myyntimenestyksiä, kautta toimialalinjan myynti on noussut. Keväällä oli rauhallisempaa. Tavallisena sunnuntaina kävijöitä on 8 000 – 15 000:een.
- Vuoden alusta kumulatiivista kasvua on asiakasmäärissä ollut kaksi prosenttia ja myynnissä neljä. Muutos on aina hidas, asiakkaat tottuvat hitaasti, ja edestakaisin poukkoilu aukioloaikojen suhteen ei palvele ketään, Vikkula toteaa.
Hän muistuttaa, että kauppa jakaantuu nyt eri tavalla ja viikonlopun ruuhkahuippu tasoittuu.
Perheiden yhteinen asiointipäivä
Johtaja pohtii yhden hengen yritysten olevan aika mahdotonta toimia kauppakeskuksessa. Viikon työtuntimäärä nousisi helposti 70:een. Yleisistä aukioloajoista poikkeamisesta ei Myllyssä anneta rahallisia sanktioita, eikä niitä muutenkaan ole Vikkulan mukaan harkittu.
Kauppiasyhdistyksen puheenjohtaja Gun Marttila on toiminut Unikulman yrittäjänä Myllyssä yhdeksän vuotta. Sunnuntait olivat aluksi nihkeitä työpäiviä, mutta ovat piristyneet huomattavasti.
- Lauantai ei ole enää se vahvin asiointipäivä. Perheillä on yhteistä vapaata sunnuntaisin, ja silloin on helppo lähteä ostoksillekin, Marttila arvioi.
Mutta sunnuntai on yrittäjälle kallis ratkaisu kaupantekoon. Käytännössä yrittäjä hoitaa sunnuntain myyntityön usein itse, myös Marttila. Päivän ansiot saa laskea arkipäiviltä pois.
- Koko yhteiskunta ja ostokäyttäytyminen on muuttunut. Usein saamme ihmetellä toisten yrittäjien kanssa, mikä ihmiset saa liikkeelle yhtenä laumana, emmekä pääse siitä selvyyteen!
![]() |
Kauppiasyhdistyksen puheenjohtaja Gun Marttila muistuttaa lauantain aseman ostospäivänä muuttuneen. Mutta uusi shoppailupäivä, sunnuntai, tulee yrittäjille kalliiksi. |
–a-ss