Kulttuurin ketju kehittää matkailutuotteita
Suomalainen kulttuuri ei näy matkailumarkkinoinnissa maailmalla vielä siinä suhteessa kuin se voisi näkyä. Kulttuuri on Varsinais-Suomen ja Turun matkailulle suuri voimavara, jota voisimme hyödyntää vieläkin enemmän.
Varsinaiset kulttuurimatkailutuotteet ovat kuitenkin määrältään vähäisiä ja toisistaan irrallisia. Muun muassa tähän on pyritty kehittämään yhteistyötä Turku Touringin hallinnoimassa kansallisessa ESR-hankkeessa, joka liittyy opetusministeriön luovien alojen yritystoiminnan kehittämisohjelmaan.
- Kulttuurin ketju –hanke tarjoaa käytännön työkaluja kulttuurimatkailuun liittyvien tuotteiden kehittämiseen. Yhtenä keskeisenä toimenpiteenä on rakentaa kulttuurimatkailun laadun kehittämisen kansallinen ohjelma, joka toteutetaan yhteistyössä Haaga-Perhon tutkimus- ja kehitysyksikön kanssa, kertoo projektipäällikkö Anne Karsikas-Järvinen Turku Touringista.
Hankkeen kohderyhmänä ovat pienet ja keskisuuret kulttuuri- ja matkailualan yritykset, kulttuurin tuottajat sekä kulttuuristen sisältöjen tekijät. Laatuohjelmaa pilotoidaan parhaillaan kuitenkin verrattain suurien toimijoiden kanssa Turussa, Mäntässä, Rovaniemellä ja Helsingissä. Turun kulttuurikohteista mukana ovat Åbo Svenska Teater, Turun linna ja Luostarimäen käsityöläismuseo.
- Olemme tehneet paljon asiakastyytyväisyyskyselyjä ja tutkineet, mitä sidosryhmät matkailutuotteilta toivoisivat, Karsikas-Järvinen kertoo. Kulttuurikokonaisuuksien tulisi toimia sekä yksittäisinä laadukkaina kohteina että ketjuina, jotka palvelisivat asiakasta parhaalla mahdollisella tavalla.
Kehitteillä olevan laatuohjelman avulla yrittäjä voisi helpommin arvioida omaa tuotettaan ja palvelukokonaisuutensa kriittisimpiä kohtia.
Laatuohjelmasta kertynyt tieto viedään kulttuurimatkailutoimijoille suunnattuun Kulmat.fi- verkkopalveluun, jossa kulttuurin, matkailun sekä luovien alojen toimijat ja yritykset voivat verkostoitua, jakaa kokemuksiaan, oppia toisiltaan sekä kehittää erilaisia yhteistyömuotoja ja tuotteita.
- Palvelulla on jo 260 rekisteröitynyttä käyttäjää, mutta aktiivista ajatuksen vaihtoa sinne tarvittaisiin lisää, Karsikas-Järvinen toivoo.
Lähes kolmivuotinen hanke jatkuu vielä koko ensi vuoden ajan.
![]() |
Mainio esimerkki uudesta ja hieman erilaisesta kulttuurimatkailutuotteesta on Turun linnan suositut kauhukierrokset Kidutusta ja kuolemaa Turun linnassa. Syksyllä 2010 kaikki kierrokset ovat olleet loppuunmyytyjä. Kuva: Reijo Lehmus/Turun museokeskus |
anneli.perkio@y-lehti.fi