Pk-yrittäjät varovaisen odottavaisia kulttuurivuoden suhteen

Kulttuuripääkaupungin yritysvaikutuksista kyselytutkimus

Turun Kulttuuripääkaupunkivuotta 2011 on nyt vietetty virallisesti kuukauden ajan ja kyllä: se kyllä näkyy katukuvassa ja medioissa. Mutta ainakaan keskikaupungin yritykset eivät ole vielä tunnustaneet väriä, sillä harvassa ovat ne näyteikkunat tai liikkeet, joiden ikkunoissa iloiset oranssit pallot kurkistaisivat. Ovatko yrittäjät vielä ottaneet Kulttuuripääkaupunkia omakseen?

Tammikuussa julkistettiin Varsinais-Suomen Maakuntaennusteen tulokset lisäkyselystä, jossa maakunnan pk-yrittäjät kertoivat tuntojaan muun muassa Turun Euroopan Kulttuuripääkaupunkivuoden merkityksestä omaan liiketoimintaansa.

Kyseluun vastanneista varsinaissuomalaisista yrityksistä 14 prosenttia oli sitä mieltä, että lisäisi Kulttuuripääkaupunkivuosi lisäisi heidän liiketoimintaansa merkittävästi tai jossain määrin. Eli 76 prosenttia uskoi, ettei Kulttuuripääkaupunkivuodella olisi mitään vaikutusta heidän liiketoimintaansa. Ovatko lukemat positiivisia vai ei, riippuu siitä, miten asiaa katsoo.

Lohdullista lienee ainakin se, että Turun ja Kaarinan pk-yrittäjät sentään olivat sisäistäneet asian paremmin eli lähes neljännes (23 prosenttia) uskoo Turun Kulttuuripääkaupunkivuoden todella lisäävän yrityksensä liiketoimintaa – ainakin jossakin määrin.

Vuosi on vasta alussa

Viestintäpäällikkö Saara Malila 2011-säätiöstä on hieman yllättynyt kyselytuloksen lukemista.

- Kyllä ne pieniä ovat, kun ajattelee, kuinka paljon me olemme asiaa rummuttaneet. Yrittäjät eivät vielä tässä vaiheessa näe, että esimerkiksi matkailijoiden määrän arvioidaan kasvavan tänä vuonna 15 prosentilla. Heidän lisäkseen turkulaiset itse käyvät varmasti enemmän ulkona ja eri tilaisuuksissa tänä vuonna.

Tämä näkyikin heti avajaisissa 15.1., kun 60 000 turkulaista ja muutama kauempaakin tullut, vaelsi kirpakasta pakkasesta huolimatta jokirantaan katsomaan Kulttuuripääkaupunkivuoden virallista lähtölaukausta.

- Siinä hieman mittakaavaa sille, millaiset väkimäärät tänä vuonna voivat lähteä liikkeelle. Toivotaan, että yrittäjät näkisivät, että siitä todellakin voi olla hyötyä heille ja heidän liiketoiminnalleen, Saara Malila toteaa.

Tilaisuuteen pitää tarttua

Turun Kulttuuripääkaupunkivuosi on tässä ja nyt. Toista kertaa se meidän kohdallemme osu, joten tilaisuudesta pitäisi nyt osata puristaa kaikki hyöty.

Turun Linnakadulla sijaitsevan Sisustuksen Koodin yrittäjä Tomi Kouvolalla on jo suunnitelmia vuoden varalle.

- Uskon, että varsinkin kesäaikaan asiakkaita tulee normaalia enemmän – sekä suomalaisia ja varmaan myös kansainvälisempiäkin kävijöitä. Vähän vaikeaa se nyt on, kun meillä on tämä alkuvuosi aina hyvin rauhallista muutenkin. Mutta kesäksi aiomme ottaa valikoimaamme vähän matkailijaystävällisempiä tavaroita: paikallista tai ainakin suomalaista muotoilua, mutta kuitenkin meidän näköistämme tavaraa.

Turkulaisen Nurmi&Sulosen kahvilakonditorioissa Kulttuuripääkaupunkivuosi on jo näkyvästi läsnä. Pöydillä on vuodesta kertovia pahviständejä ja myyjät saavat pian t-paidat, jotka mainostavat 2011-vuotta ja yritystä itseään. Ja vitriineissä asiakkaita houkuttelevat Kulttuuripääkaupunkivuotta juhlistavat leivonnaiset, joita alettiin myydä jo uudenvuoden aattona.

- Meillä on ihan faktatietoa, että meidän liiketoimintamme on jo alkuvuonna kasvanut – kasvu on ollut noin 10 prosentin luokkaa. Tosin täytyy huomioida, että olemme myös markkinoineet näitä tuotteita aika voimakkaasti, kertoo toimitusjohtaja Sakari Rinne.

Ainakin Nurmi&Sulosella on nähty tilaisuus ja myös tartuttu siihen.


Nurmi&Sulosen kahviloissa Turun Kulttuuripääkaupunkivuosi on saanut makean ilmiasun.






Sisustuksen Koodin Tomi Kouvola aikoo painottaa kesän tuotevalikoimaa niin, että siitä tarttuisi jotain matkailijoidenkin mukaan.

anneli.perkio@y-lehti.fi

Julkaistu 0102/2011        
Rockfun Promotions & Agency Oy

Rockfun Promotions & Agency Oy

Juontajapalvelut, Konsultointipalveluja, Mainosspiikkaus, Mediatoimistoja, Ohjelmatoimistoja, Promootiopalvelut, Viestintätoimistoja, Äänimainontaa

Viikon luetuimmat uutiset

Kokouspalvelut

Kultaranta Resort Oy

Särkänsalmentie 178, Naantali

www.kultarantaresort.fi

Kokoukset, yritystilaisuudet, juhlat, aktiviteetit, majoitus. Kaikki samasta paikasta isommallekin ryhmälle.

Lue uusin näköislehtemme

06-07/2021



Varsinais-Suomen Yrittäjä-lehti
to 17.06.2021


Seuraa meitä somessa