Kaarina profiloituu Saariston porttina
Kaarinassa lähdetään korottamaan paikallisten matkailuyritysten profiilia yhteisellä matkailuhankkeella. Helsingin matkamessuilla tammikuussa Kaarinaa lanseerattiin Saariston porttina, sopivasti saariston osastolla kun oltiin.
- Tarkoitus on tuoda tietoon se, mitä meillä on tarjota matkailijoille. Teemme yhteistyötä sekä Turku Touringin että saariston matkailun kanssa, kertoo projektin vetäjä Tomas Björkroth.
Marraskuun alussa käynnistyneessä kaksivuotisessa hankkeessa on tällä hetkellä mukana parikymmentä yritystä tai muuta toimijaa, mutta lisääkin yrityksiä otetaan mukaan. Aloite hankkeelle tuli yrittäjiltä itseltään.
- Jokin kriittinen kynnys varmaan ylittyi. Taustalla on ehkä kuntaliitos ja Tuorlan alueen kehittäminen. Tavoitteena on verkostoitua muiden yritysten kanssa ja kehittää yhteistyötä. Tuotekehityksen saralla on monella yrityksellä vielä tekemistä myös. Asiakkaan olisi helpompi ostaa matkailupalveluja, jos on tarjolla tuote, jota voidaan markkinoida, Björkroth muotoilee.
Tuotekehitys on myös avain yhteismarkkinointiin. Mukana olevat yritykset osallistuvat markkinointiin 400 euron panoksella, jolla ne samalla sitoutuvat paremmin yhteisiin päämääriin.
Varsinainen rahoitus hankkeelle tulee Varsin Hyvä ry:n kautta EU:n Leader-rahasta, mutta Kaarinan kaupunki on lupautunut vastaamaan, että saavutetut tulokset säilyvät myös kaksivuotisen rahoituskauden jälkeenkin.
- Kaarinan matkailuyrityksille on tulossa on myös oma logo. Ehkä jo ensi kesänä meillä on yhteinen visuaalinen ilmekin, Tomas Björkroth sanoo toiveikkaasti.
![]() |
Helsingin tammikuisilla matkamessuilla kaarinalaisyrityksillä oli jo yhteinen esite, näyttää Tomas Björkroth. |
–ap