Sarokkaalta koko remontti
Suurten keskusliikkeiden puristuksessa voi paikallinen yrittäjäkin pärjätä, jos vain osaa panostaa oikeisiin asioihin. Turkulainen rakennustarvikkeita myyvä Sarokas Oy on jo 75-vuotias perheyritys ja menestyy oikein mainiosti kovasti kilpaillulla alallaan. Viime vuonna toimitusjohtaja Juha Leppäkoski muun muassa valittiin vuoden puutavarakauppiaaksi.
- Puuhunhan tämä kaikki perustuu. Se on minulle tärkein materiaali ja lähellä sydäntä. Muut tuotteet ovat tulleet oikeastaan sen myyntiä tukemaan, kertoo Leppäkoski.
Puusta - ja vanerista - kaikki alkoi vuonna 1936, kun Leppäkosken isoisä Urho Sarokas perusti fanerimyymälän Turun Eskelinkadulle. Siitä yritys on laajentunut täyden palvelun rakennustarvikeliikkeeksi, josta löytyy käsittelemättömän ja erilailla käsitellyn puutavaran lisäksi kaikkea rakentamiseen ja remontoimiseen liittyvää harkoista ja betoniraudoista laattoihin ja listoihin asti.
- Olemme kiinnittäneet huomiota esillepanoon. Viimeisimpänä olemme panostaneet laattamyymälään, jonka yhteyteen lisättiin kylpyhuonekalusteet ja saunatarvikkeet. Uskon, että oma asennuspalvelumme saa nyt hoitaakseen varsinkin kylpyhuoneremontteja alusta loppuun, Leppäkoski sanoo.
Sarokkaalla on jo vuosia ollut asennuspalvelu, jossa esimerkiksi kiukaan tai oven ostaja on saanut samalla tarvittaessa myös asenuksen. Nyt palvelua on laajennettu täysiveriseksi remonttipalveluksi, jota Sarokkaan oma asennuspäällikkö koordinoi.
- Ihmisillä ei nykyään ole välttämättä sellaista verkostoa, josta voisi hakea remonttiapua - vanhaa talkoohenkeä ei enää ole, eikä kaikkia asioita ole edes luvallista itse tehdä. Haluamme tehdä remontoinnista mahdollisimman helppoa – ja samalla tietysti myymme tarvittavia tuotteita.
Samoin Sarokkaan myyntipalvelussa pyritään helpottamaan asiakkaan valinnanvaikeutta nykyajan materiaalirunsauden äärellä. Periaate on, että sama myyjä hoitaa asiakkaan alusta loppuun, sillä asiakas ei välttämättä itse tiedä, mitä mihinkin kohteeseen tarvitaan. Asiakkaat osaavat olla tänä päivänä myös vaativia palvelun ja laadun suhteen.
- Myyjien pitää silloin olla todella ammattitaitoisia, Leppäkoski korostaa.
Yksityisasiakkaiden lisäksi Sarokkaan asiakkaista toisen puolen muodostavat tukkuasiakkaat, jotka ovat tyypillisesti pieniä tai keskisuuria rakennusliikkeitä.
- Aamuisin tuossa pihalla on kymmenen pakettiautoa. Ja jotkut vakioasiakkaat käyvät pari kolmekin kertaa päivässä.
Valikoiman koko ajan kasvaessa Sarokkaan kolmen hehtaarin tontilla Orikedolla alkaa olla ahdasta. Helpotusta siihen tuskin tuo nettikauppakaan, joka lanseerataan tämän kevään aikana.
anneli.perkio@y-lehti.fi