Vuorovaikutus on avainsana verkossa
- Vertaisviestien merkitys on ollut kuluttajalle aina suuri. Vasta sosiaalisen median myötä se on alettu nähdä aktiivisena markkinoinnin keinona ja yrityksissä on ryhdytty miettimään, miten sitä voisi hyödyntää, sanoo Turun Kauppakorkeakoulun markkinoinnin tutkijatohtori Ulla Hakala.
Verkkomarkkinoinnissa onnistumisen kannalta on Hakalan mukaan tärkeintä vuorovaikutus ja välitön palaute.
- Yritysten rooli viestijänä on muuttunut verkon myötä huutajasta kuuntelijaksi. Sen sijaan, että huudetaan omaa viestiä asiakkaalle, asiakkaan kuuntelemisesta on tullut tärkeää. Keskusteluja seuraamalla voidaan saada suoraa tietoa asiakkaiden toiveista, hän selittää.
- Yrityksen kannattaa esimerkiksi seurata sitä keskustelua, jota käydään Facebookissa, blogeissa ja keskustelupalstoilla, ja ottaa siitä kaikki hyöty irti. Yrityksen omien nettisivujen pitäisi myös mahdollistaa vuorovaikutus asiakkaiden kanssa, Hakala jatkaa.
Suunnitelmallisuus tärkeää
Käytettiinpä markkinoinnissa mitä mediaa tahansa, pitää aina tehdä strategisen tason markkinointisuunnitelma.
- Verkkomedia, ja sosiaalinen media, on tässä suhteessa vain yksi media muiden joukossa, Hakala toteaa.
- Jotta markkinointi onnistuisi täytyy esimerkiksi pohtia, mikä rooli sosiaalisella medialla tai verkkomedialla yleensä on yrityksen viestintästrategiassa, mikä sen tavoite on ja ketkä ovat kohderyhmää. Esimerkiksi Facebookissa kohderyhmänä on usein nuoremmat ihmiset, Hakala jatkaa.
Verkkoon liittyy myös uhkia. Negatiiviset viestit leviävät verkossa nopeasti siinä missä positiivisetkin. Tätä voi Hakalan mukaan parhaiten ehkäistä pyrkimällä mahdollisimman hyvään ja läpinäkyvään toimintaan. Jokainen asiakaspalvelutilanne pitää hoitaa mahdollisimman hyvin.
- Kynnys negatiivisen palautteen antamiseen netissä on matala. Toisaalta muut kuluttajat suhtautuvat siihen myös tietyllä varauksella, koska se on niin helppoa. Jos negatiivisia viestejä alkaa olla paljon, sillä on merkitystä, hän sanoo.
Kanavia on monia
Verkossa näkymiseen on monia keinoja. Perinteisin on tietysti yrityksen omat verkkosivut. Oma blogi on myös hyvä keino olla esillä. Jos blogi on ajankohtainen ja asiantunteva, sillä voi edistää myönteistä yrityskuvaa. Monet yritykset tarjoavat myös tuotteitaan suosituille bloggaajille testattavaksi ja saavat näin lisää näkyvyyttä.
Saman tyyppinen keino on suosittelijoiden käyttö. Suomeen ajatuksen toi ensimmäisenä lahtelainen Mainostoimisto MBE. MBE:n hopottajat.fi -palvelu on saanut ajatuksensa Amerikassa jo hyvin suositusta buzzmarketingista.
- Yritys voi antaa tuotteitaan testattavaksi suosittelijoille, jotka kokeilevat tuotetta ja sitoutuvat samalla antamaan siitä yritykselle palautetta ja kertomaan tuotteesta eteenpäin omissa verkostoissaan. Suosittelijat eivät kuitenkaan sitoudu kertomaan tuotteesta pelkkiä positiivisia asioita, Hakala kertoo.
Pienikin voi olla suuri
Hakala uskoo, että monet yritykset voisivat hyödyntää verkkomediaa vielä paljon paremminkin, vaikka menestysesimerkkejäkin Suomesta löytyy.
- Verkkomediassa on hienoa se, että verkossa pienikin voi olla suuri, hän sanoo.
- Verkkomedian hyödyntäminen markkinoinnissa on mahdollista kenelle tahansa koosta riippumatta. Pienikin yritys voi saavuttaa jopa kansainvälistä näkyvyyttä verkossa. Rovio on hyvä esimerkki pienestä yrityksestä, joka on mobiilin ja verkon kautta levinnyt maailman maineeseen, Hakala jatkaa.
Kuinka tärkeää sitten on ylipäätään olla verkossa? Hakalan mukaan äärettömän tärkeää.
- On huonoa palvelua, jos yritys ei ole siellä, missä sen asiakkaat ovat.
![]() |
Verkkomarkkinoinnissa onnistumisen kannalta on tärkeintä vuorovaikutus ja välitön palaute, sanoo markkinoinnin tutkijatohtori Ulla Hakala. |
emmi.harju@y-lehti.fi