Maakunnan logistiikkakeskukset elpyvät taantuman jälkeen

Pysäköintitalo Turun Satamaan

Turun satamasta kulkee läpi muun muassa elintarvikkeita, koneita, laitteita, tuontiautoja, terästä ja graniittia. Viime vuonna se tarkoitti 130 000 rekkaa, 20 000 merikonttia ja 4 000 junavaunua.

- Viime vuoteen vaikuttivat myös ahtaajien viimekeväinen lakko ja jäätilanne. Koko maassa liikennemäärät putosivat noin 20 prosenttia, mutta meillä vain kymmenisen prosenttia, Turun Sataman toimitusjohtaja Christian Ramberg kertoo.

Alkuvuoden kehitys on hyvä. Nyt matkustajaliikenne kehittyy voimakkaasti. Viking Line on tilannut uuden aluksen Turku – Tukholma –välille, ja alus valmistuu keväällä 2013.

- Me laajennamme terminaalia ja teemme laituritöitä ja uuden lastausponttonin. Joitain matkustajaliikennemuutoksia tulee, koska henkilö- ja automäärät nousevat. Ainakin noin 500 ajoneuvon pysäköintitalo rakennetaan vuoden päästä, Ramberg selvittää.

Satama on tarkoitus yhtiöittää vuoden sisällä. Nykyään se toimii Turun kaupungin liikelaitoksena.

Naantalin Sataman liikenne kasvoi viime vuonna

Kokonaisliikenne oli noin 8,12 miljoonaa tonnia, noin 12 prosenttia enemmän verrattuna vuoteen 2009. Kahdeksan miljoonan tonnin raja ylitettiin satamassa nyt kolmannen kerran.

Ulkomaanliikenteen osuus sataman kokonaisliikenteestä oli noin 80 prosenttia. Ulkomaantuonti kasvoi 11 prosenttia ja vienti 24 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna. Kotimaan liikenteessä kasvua oli vuoteen 2009 verrattuna lähes neljä prosenttia.

Sataman kautta matkusti yhteensä 179 575 henkilöä, joista vapaa-ajalla matkustavien niin sanottujen tarvematkustajien osuus oli yhteensä 49 742.

- Myös syväväylähanke saatiin loppuun, eli Itämeren isoimmat tankkerit pääsevät satamaan, satamajohtaja Yrjö Vainiala kertoo.

Myös irtolasti- ja bulkkilaitureita on peruskunnostettu.

Uudenkaupungin satama odottaa soijajalostustehdasta

Vuosi 2009 oli kovan taantuman aikaa Uudenkaupungin satamassa. Liikenne oli niin pienellä tasolla viimeksi vuosikymmeniä sitten. Vuonna 2010 tavaraa kulki jo 1 200 000 tonnia edellisen vuoden 880 000 tonnin sijaan.

Tänä vuonna rakennettaneen soijajalostustehdas, joka toisi merkittävän lisän Hepokarin satamaan. Soijaöljysäiliön rakentaminen on merkittävä investointi satamassa.

Väylää syvennetään ja levennetään Yaran satamaan asti kaukoliikenteestä johtuen.

- 12,5 –metrinen kulkusyvyys mahdollistaa suuremman aluskoon, satamajohtaja Esa Soini toteaa.

Hankkeen kokonaiskustannusarvio on noin 11 miljoonaa euroa.

Turun Vapaavarasto on laittanut paikkoja kuntoon

Lama näkyi Turun Vapaavaraston toiminnassa viiveellä. Vuosi 2009 oli vielä hyvä vuosi, viime vuonna liikevaihto laski noin 25 prosenttia vajaaseen 1,4:ään miljoonaan euroon.

- Mutta olemme tehneet pohjatöitä tulevaisuutta varten. Olemme laittaneet paikkoja kuntoon ja viilanneet toimintaa. Uusi toimistohanke käynnistyy tässä kuussa, toimitusjohtaja Stefan Lindström kertoo.

Tavaraa kulkee jo, vaikka määrät ovat pienemmät. Turun telakka on ollut varaston iso asiakas, ja sen tilanne heijastuu suoraan. Paljon neuvotteluita on käynnissä, ja vanhoja asiakkaita on tulossa takaisin.

- Varastoimme muun muassa Fordin ja Opelin kaikki Suomeen tulevat autot. Siitä päätellen autokauppa on piristynyt hyvin, Lindfors sanoo.

Katettua varastotilaa on vajaat 30 000 neliötä ja koko alue on 28 hehtaaria.

Nousua matkustajamäärissä

Turun lentoaseman matkustajamäärät ovat nousseet 28 prosenttia verrattuna vuoteen 2009. Tähän vaikuttaa matkustajakäyttäytyminen, ja nykyään reittitarjonta on kohtuullisen hyvä.

- Taantumasta on selvitty kustannustehokkaalla toiminnalla. Vuosi 2010 oli 2 000 –luvun paras vuosi, ja pientä kasvua odotellaan, päällikkö Juha Aaltonen toteaa.

Rahdissa on ollut muutaman prosentin kasvua. Pikarahtiyhtiöt odottavat kasvua.

- Olemme sellainen pienimuotoinen monitoimikenttä, ja meillä menee kohtuullisesti, Aaltonen pohdiskelee.

Kuljetusvolyymit ovat nousussa


Taantuman myötä VR Group aloitti kattavan muutosohjelman, joka on edennyt suunnitelmien mukaan. Ohjelmaan kuuluu muun muassa kuljetusjärjestelmän ja asiakaspalvelumallin uudistaminen vuoteen 2012 mennessä.

Viime vuoden aikana edellisenä vuonna 25:llä prosentilla romahtaneet kuljetusvolyymit lähtivät nousuun, ja rautatielogistiikan kokonaistonnit kasvoivat 8,9 prosenttia. Vuoden 2011 alku on ollut rautatielogistiikassa volyymimielessä hieman alle odotusten, mutta indikaatiot markkinoilta antavat kuitenkin odottaa parempaa myöhemmin tänä vuonna.

VR Transpoint uskoo pitkällä tähtäimellä markkinan kasvuun ja on tehnyt äskettäin päätöksen hankkia 220 uutta raakapuuvaunua sekä rakennuttaa 106 hakevaunua muutostöinä.

- Venäjän rautateiden kanssa on sovittu koekuljetuksista, joilla testataan trailereiden kuljettamista suomalaisissa junanvaunuissa Kouvolan ja Moskovan välillä. Tavoitteena ovat säännölliset aikataulutetut trailereiden ja jopa kokonaisten ajoneuvoyhdistelmien junakuljetukset tulevaisuudessa, myyntijohtaja Matti Andersson VR-Groupista kertoo.

Kysyntä on vilkastunut

Logicityn kehittäminen on siirtynyt Pilot Turku Oy:ltä Turun kaupungin kiinteistöliikelaitokselle.

- Kyseessä on lentokentän ympäristöön sijoittuvan logistiikkaan painottuva Turun tulevaisuuden työpaikka-alue, tonttipäällikkö Petri Liski luonnehtii.

Taantuma on hellittänyt, ja keskustelut monen toimijan kanssa jatkuvat.

- Tontinluovutuksen osalta uskon tulevaisuuteen, sillä tulijoilla on kolmen vuoden rakentamisvelvollisuusaika.

Parhaillaan lentokentän eteläpuolelle rakennetaan kunnallistekniikkaa ja tieverkkoa sekä pohjoispuolen kaavaa työstetään. Liskin mukaan kysyntä on vilkastunut ja logistiikkaoperaattorit kurovat taantuman synnyttämää kuilua kiinni.

anna-silja.suutarinen@y-lehti.fi

Julkaistu 04/2011        
SelinSelin

SelinSelin

Coaching, Esimiesvalmennus, Konsultointi, Koulutuspalveluja, Laatujärjestelmät, Liikkeenjohdon konsultointi, Myyntivalmennus, Yrityspalveluja

Viikon luetuimmat uutiset

Kokouspalvelut

Ruissalon Kylpylä

Ruissalon puistotie 640, Turku

www.ruissalospa.fi

Kokoukset, juhlat, tyhy-päivät, majoitus- ja ravintolapalvelut, sauna- ja allasosasto, oheisohjelmat.

Lue uusin näköislehtemme

06-07/2021



Varsinais-Suomen Yrittäjä-lehti
to 17.06.2021


Seuraa meitä somessa