Ympäristöajattelu halutaan mukaan koko kauppakeskuksen toimintaan

Skanssi arvioi vihreyttään

Ympäristöystävällisyys ja vihreys ovat muutakin kuin kärpäspaperia, jolla valveutuneita kuluttajia houkutellaan. Energiakulut ja -tarve kasvavat koko ajan, ja vaatimukset hiilidioksidipäästöjen vähentämisestä tiukentuvat. Ympäristön huomioiminen on yrityksille paitsi imagollisesti hyödyllistä, myös taloudellisesti kannattavaa.

Turkulainen kauppakeskus Skanssi arvioi energiankulutustaan ja toimintansa ympäristöystävällisyyttä yhdysvaltalaisen kiinteistöluokituksen avulla. Viime vuonna Skanssille myönnettiin ensimmäisenä pohjoismaisena uutena kauppakeskuksena LEED-sertifikaatti rakentamisenaikaisesta ympäristön huomioimisesta. Nyt Skanssi hakee samaa luokitusta toiminnalleen.

Tarkastelussa ovat muun muassa kiinteistön energiankulutus, jätehallinta, sisäilman laatu, vedenkulutus sekä esimerkiksi korjaustöiden tekemisen, siivoustapojen ja työmatkakulkemisen ekologisuus.

- Nykytila selvitetään ja esiin tulleet epäkohdat korjataan. Teemme myös uudet, ympäristön paremmin huomioon ottavat ohjeet käytännön toiminnoille, kuten esimerkiksi siivoamiselle tai kauppakeskuksen valaisemiselle, Skanssin toimitusjohtaja Liisa Nikkanen kertoo.

Suomessa rakennusten energiankäyttö vastaa lähes puolta kokonaisenergian käytöstä ja noin puolta hiilidioksidipäästöistä. Rakennusten vaikutus on lähes yhtä suuri kuin liikenne ja teollisuus yhteensä. Skanssissa pitkän aikavälin tavoitteena on laskea energiankulutusta noin 10 prosenttia, ja nostaa jätteiden lajitteluaste 75 prosenttiin. Myös hiilijalanjälkeä seurataan.

- Energiankulutuksen vähentämisen myötä käyttökustannukset laskevat: pelkästään erilaisten teknisten järjestelmien säätöjen avulla säästö on noin 50 000 euroa vuodessa. Jo 150 000 euron investoinneilla energian kulutuksen vähentämiseksi voimme saada 100 000 euron säästöt, eli takaisinmaksuaika on todella lyhyt, Nikkanen laskee.

Vertailutyökalu kuluttajille

Nikkanen uskoo, että mittauksiin perustuva luokitus on hyvä vertailuväline kuluttajalle.

- Kuluttajatuotteilla on paljon tunnettuja ympäristömerkkejä, esimerkiksi Joutsenmerkki, jotka helpottavat vertailua ostopäätöstä tehtäessä. Uskon kiinteistöjen luokitusten lisääntyvän, sillä myös kiinteistösijoittamisessa luokitus nostaa kiinteistön arvoa.

Kauppakeskuksiin ei ensimmäisenä liitetä vihreitä mielikuvia. Nikkasen mukaan vihreyttä yritetään tehdä näkyväksi kuluttajille muun muassa järjestämällä erilaisia kierrätysaiheisia tapahtumia. Kauppakeskuksessa on sähköautojen latauspiste, vähäpäästöisten autojen parkkipaikat sekä kierrätyspiste asiakkaiden käytössä. Nikkasen mukaan uusia ideoita kehitetään koko ajan.

Yritysten ympäristövastaavat viestinviejinä

LEED-luokitus on vielä harvinainen suomalaisissa kauppakeskuksissa. Rakentamisen aikainen luokitus löytyy Skanssin lisäksi Lahden Triosta, ja Suomen ainoa toiminnanaikainen luokitus on Espoon Sellolla.

Skanssi saa luokituksensa vuonna 2012. Mittavan hankkeen yksi haaste on saada mukaan kauppakeskuksessa toimivat yritykset.

- Vastaanotto on ollut positiivinen, mutta haastetta toki riittää. Osa yrityksistämme on jo nimittänyt itselleen ympäristövastaavat, joita koulutamme ympäristöasioissa. Yritämme myös ideoida yhdessä uusia toimintatapoja, Nikkanen kertoo.

Mikä LEED?

- Yhdysvaltalainen luokitusjärjestelmä mittaa kiinteistöjen ympäristöystävällisyyttä ja energiankulutusta.

- Luokitus perustuu kolmannen osapuolen puolueettomaan arviointiin. Luokituksen myöntää U.S. Green Building Council ( www.usgbc.org ).

- Arvioitavat osa-alueet: kestävä maankäyttö, veden- ja energiankulutus, materiaalien käyttö, sisäilman laatu, omat innovaatiot toiminnassa.

- Neljä eri tasoa: sertifioitu, hopea, kulta, platina. Skanssi tavoittelee kultatason luokitusta.

- Maailmanlaajuisesti hankkeita yli 100 maassa. Skanssin LEED-sertifioinnissa on mukana Vahanen Oy.


Kauppakeskus Skanssin toimitusjohtaja Liisa Nikkanen kertoo, että energian kulutusta vähentämällä saadaan aikaan säästöjä. Kuva: Tiina Mikkola

Mari Vilska

Julkaistu 04/2011        
Rockfun Promotions & Agency Oy

Rockfun Promotions & Agency Oy

Juontajapalvelut, Konsultointipalveluja, Mainosspiikkaus, Mediatoimistoja, Ohjelmatoimistoja, Promootiopalvelut, Viestintätoimistoja, Äänimainontaa

Viikon luetuimmat uutiset

Kokouspalvelut

Ruissalon Kylpylä

Ruissalon puistotie 640, Turku

www.ruissalospa.fi

Kokoukset, juhlat, tyhy-päivät, majoitus- ja ravintolapalvelut, sauna- ja allasosasto, oheisohjelmat.

Lue uusin näköislehtemme

06-07/2021



Varsinais-Suomen Yrittäjä-lehti
to 17.06.2021


Seuraa meitä somessa