Kilpailu mittaa taidot ja antaa kokemusta sekä kontakteja
Turussa viime kuussa järjestetyssä korkeakouluopiskelijoiden myyntikilpailussa testattiin opiskelijoiden myyntitaitoja ja pyrittiin kehittämään myynnin opetusta sekä nostamaan myyntiosaamisen arvostusta.
Kilpailu tuotiin Suomeen vuosi sitten ja järjestettiin nyt toisen kerran. Kilpailun johtaja, lehtori Liisa Hänti Turun ammattikorkeakoulusta luonnehtii kilpailua erilaiseksi tavaksi oppia. Opiskelijat kohtaavat yrityksen ostajan 20 minuutin roolitilanteessa, jossa arvioidaan muun muassa hyvän vuorovaikutussuhteen luomista, asiakkaan kuuntelua ja asiakkaan tarpeita vastaavan ratkaisun kehittämistä.
- Opiskelijat saavat kokemusta ja varmuutta aidonkaltaisesta tilanteesta. Meillä on yrityskumppaneita mukana työskentelyssä, kilpailussa ja tuomaristossa. Kilpailussa myydään ennakkoon julkistettua tuote- tai palveluratkaisua, Hänti selvittää.
Lassila & Tikanojan Turun myyntipäällikkö Petteri Paanasen mukaan hyviä tulevaisuuden tekijöitä kannattaa etsiä.
- Olemalla mukana saamme kontakteja, ja tämä toimii samalla markkinointitilaisuutena myös meille, Paananen toteaa.
Yritys on jo palkannut yhden kolmesta yhteistyön kautta saadusta harjoittelijasta. Lassila & Tikanojan rekrytointikonsultti Anna Parikka korostaa kohtaamisen ensimmäisiä sekunteja:
- Ne ovat hyvin merkittävät. Etsimme potentiaalia myyntityön lisäksi muihin tehtäviin, ja saamme tärkeää tietoa opiskelijoiden osaamistasosta ja tavoitteista.
Kilpailun järjestäjinä toimivat Turun ammattikorkeakoulu ja Haaga-Helia ammattikorkeakoulu Helsingistä. Nämä ovat kehittäneet kilpailua Liikesivistysrahaston tukemana. Kilpailu järjestetään vuosittain.
![]() |
Lassila & Tikanojan Turun myyntipäällikkö Petteri Paananen ja rekrytointikonsultti Anna Parikka käyttivät tilaisuuden hyväkseen ja seuloivat potentiaalisia työntekijöitä. |