Vaativat merioperaatiot ovat synnyttäneet uusia toimintatapoja

Merikuljettaja, rahtaustoimintaa harjoittava Meriaura Oy suorittaa bulkki- ja erikoiskuljetuksia. Merikuljetusoperaatiot ovat räätälöityjä erikoiskuljetuksia, joissa ratkaisevat turvallisuus, oikeat metodit, jotka eivät vahingoita lastia, monet taloudelliset seikat sekä aikataulu.

Hallituksen puheenjohtaja, merikapteeni Jussi Mälkiä esittelee multifunktionaalista laivatyyppiä, jonka viereen usein kuljetettavana olevat massiiviset, jopa satoja tonneja painavat yksittäiset kappaleet ajetaan isolla lohkovaunulla. Lasti on tyypillisesti konepaja- ja telakkateollisuuden tuotteita, jopa kokonaisia tuotantolaitoksia.

Yritys on viimeiset 15 vuotta kehittänyt toimintaa määrätietoisesti. Telakka- ja teollisuuslogistiikka muodostaa liikevaihdosta kolmanneksen. Liikevaihto oli viimeksi noin 40 miljoonaa euroa, kun koko Meriaura-ryhmän myynti oli 43 miljoonaa. Ryhmä työllistää noin 250 henkilöä.

- Kehitystyö on hidasta. Se on yhdistelmä ennakkoluulottomuutta, faktoja ja analyyttisyyttä. Emme ensimmäisenä ajattele riskejä tai epäonnistumista, sillä siten ei uutta synny, Mälkiä pohtii.

Monitoimialuksia

25-vuotias yritys on tehnyt erikoiskuljetuksia alusta asti, ensiksi hinaaja-ponttooniyhdistelmällä. Mälkiä opiskeli merikapteeniksi töiden ohessa. Hän kertoo monen asian syntyneen sattumasta.

- Harrastus, ensimmäinen alus, nieli rahaa, jota oli pakko ryhtyä tienaamaan. Siitä tämä on paisunut, Mälkiä väittää.

Konkreettinen tekeminen on paras opettaja. Nyt hallussa on toimiva paketti kalustoa, osaamista ja asiantuntijoiden tiimityöskentelyä. Erikoiskuljetukset ovat modernisoituna pieni ja uudehko alue, ja Meriaura Mälkiän mukaan alusyhdistelmien markkinoille tuomisessa edelläkävijä.

- Olemme oppineet tervettä kyseenalaistamista ja asioiden tarkastelua eri näkökulmista.

Asiakkaita ovat rakennus- ja energiayhtiöt, off shore –teollisuus. Yrityksen kilpailijat löytyvät lähinnä Keski-Euroopasta. Toiminta-aluetta ovat Saaristo- ja Itämeri sekä Eurooppa. Nykytrendi, kestävä kehitys, on Mälkiän mukaan ollut alusta asti tärkeää.

Vaikka esimerkiksi tuulimyllyn jättimäisten jalkojen kuljettaminen ja paikalleen junttaaminen kuulostaa tarpeeksi haastavalle, kaikkein rassaavimmat projektit ajoittuvat 1990-luvulle.

- Utön vesille uponneesta Park Victoryn hylystä piti poistaa hiiltä vahingoittamatta alusta, Mälkiä muistelee.

Hylynnostot ja ympäristösaneeraukset kuuluvat yrityksen tehtäviin.


Jussi Mälkiä kannustaa ennakkoluulottomuuteen, tosiasioihin ja analyyttisyyteen. Ei hänkään karjalais-hämäläisenä ehkä edusta tyypillisintä merikapteenia.



Monitoimialus Aura kuljettaa tuulimyllyn jalkoja Kielin kanavassa matkalla kohti Liverpoolia.


Julkaistu 05/2011        
J&T Pajunen

J&T Pajunen

Kuljetusliikenne, Kuljetuspalveluja

Viikon luetuimmat uutiset

Kokouspalvelut

Naantalin Kylpylä

Matkailijantie 2, Naantali

www.naantalispa.fi

Kokoukset, juhlat, näyttelyt, tyhy-päivät, majoitus- ja ravintolapalvelut, sauna- ja allasparatiisi, oheisohjelmat.

Lue uusin näköislehtemme

06-07/2021



Varsinais-Suomen Yrittäjä-lehti
to 17.06.2021


Seuraa meitä somessa