Kaikkea paistetuista munista raakapuuhun
Koskelainen Kari Kakko on työskennellyt kuljetusalan yrittäjänä 33 vuotta. Sinä aikana on tullut kuljetettua jos jonkinmoista kuormaa, joista erikoisimpana muistuvat mieleen paistetut kananmunat. Niitä tuotiin suomalaisravintolaan Ruotsista.
– Siitä on kymmenkunta vuotta aikaa. Oli sitä vaikea ymmärtää, mutta tietysti kuljetus hoidettiin niin kuin muutkin, Kakko muistelee.
Sulo Kakon vuonna 1951 perustama yritys työllistää omistajansa lisäksi kymmenen kuljettajaa. Kuorma-autoja on seitsemän, joista neljällä ajetaan raakapuuta. Kolme on Ahola Transportin vientiajossa Suomesta Ruotsiin.
Viime vuonna Kosken kuntakohtaisen yrittäjäpalkinnon pokannut Kari Kakko on kasvanut yrityksessä eikä ole muuta uraa koskaan ajatellutkaan. Myös aikaisemmin osaomistajana ollut veli ja Karin molemmat pojat ovat mukana.
Puutavaran ajo on pitkään ollut yrityksen tärkein tukijalka. Parin vuoden takaisen hiljaisen ajan jälkeen raakapuu kulkee taas vilkkaasti Suomen teillä.
Kari Kakko kertoo pitävänsä kiinni työntekijöistään, joista monet ovat työskennelleet talossa hyvinkin pitkään.
– Valitsen työntekijät todella ankaralla seulalla. Tärkeintä on luonne, enkä tarkoita sitä, että onko ihminen mukava tai ei. Tarkoitan sitä, miten hän suhtautuu työhön. Kaiken muun voi oppia, mutta suhde työhön on synnynnäistä. Tällä alalla ihmiset joutuvat työskentelemään yksin ja tekemään itsenäisesti ratkaisuja. Paras työyhteisö on se, missä kaikki tekevät työtä kuin itselleen. Itse olen yrittänyt antaa ihmisille tilaa tehdä omia ratkaisuja ja päätöksiä, etteivät he pelkäisi sitä. Siinä onkin opettelemista, yrittäjä tunnustaa.
Vapaa-aikoinaan Kakko osallistuu Reserviupseerien ja Lions Clubin toimintaan. Hän on myös Paimion seudun ammattiautoilijat ry:n puheenjohtaja. Politiikkaankin on pyydetty, mutta sinne hän ei lähde.
– Politiikka on semmoista, että sitä ei työn ohessa hoideta. En lähde minnekään, mitä en pysty kunnolla tekemään.
![]() |
Kuljetusalan yrittäjä Kari Kakon taustaksi ei saatu yrityksen kuorma-autoa. Se kertoo siitä, että tavara kulkee taas vilkkaasti pitkin maanteitä. |