Syksy tuo muutoksia taksilainsäädäntöön
Vuodesta 1978 taksiyrittäjänä toiminut raisiolainen Jari Lemmetyinen on Taksiliiton uusi puheenjohtaja. Hän nousi paikalle varapuheenjohtajan tehtävästä. Liiton toimisto sijaitsee Helsingissä, jossa puheenjohtaja tekee kiinteää yhteistyötä liiton toimitusjohtajan Lauri Säynäjoen kanssa.
Taksiautoilijoille kulunut kesä on ollut kohtuullisen hyvä sään ja tapahtumien ansiosta. Ihmiset ovat liikkuneet paljon, mutta yleinen taloustilanne Euroopassa heijastuu työtilanteeseen. Varsinais-Suomessa telakan hiljeneminen on vähentänyt ulkomaisten, taksikyytiin turvautuvien vieraiden määrää.
Koko maassa on noin 10 000 taksia, maakunnassa noin 850, Turussa noin 300 ja esimerkiksi Raisiossa 29. Jokaisella autolla on erikseen liikennelupa, ja yrittäjät ovat 90-prosenttisesti yhden auton yrittäjiä.
- Määrät laskevat. Vuonna 2007 voimaan astunut taksiliikennelaki toi asemapaikkakohtaisen kiintiökäytännön eli käytännössä tarkoitetaan kuntarajoja. Tätä ennen määrät olivat tarveharkintaiset, Lemmetyinen selvittää.
Takseilla on ajovelvoite ja niitä on oltava ajossa myös hiljaisina aikoina. Taksat määrittelee valtioneuvosto kerran vuodessa. Taksilainsäädäntöä korjataan tänä syksynä, ja silloin myöntämisperusteisiin tullee muutoksia.
Sähköinen tiedonsiirto helpottaa
- Taksien käyttö ei ole tasaista, eikä yksinyrittäjällä muutenkaan päivä pysähdy kahdeksaan tuntiin. Minua harmittaa, että taksien käyttö koetaan elitistiseksi, vaikka kyseessä on selkeä palvelu, jota sentään löytyy vielä liki jokaisesta pikku kylästäkin.
Nyt puheenjohtajan tehtävien viedessä suurimman osan ajasta Lemmetyinen tunnustaa kaipaavansa asiakkaitaan.
- On onni saada työskennellä itsenäisesti. Ala kannattaa, mutta se on otettava elämäntapana, liki kutsumusammattina. Kuljettajalta vaaditaan kärsivällisyyttä, palvelualttiutta ja kykyä toimia asiakkaan olkapäänä. Meillä on myös vaitiolovelvollisuus, Lemmetyinen korostaa.
Taksit siirtyvät sairaanhoitopiiri kerrallaan kokonaan sähköiseen tiedonsiirtoon Kelan kanssa, ja tämä tapahtuu Varsinais-Suomessa nyt syksyllä. Sen myötä asiakkaalle jää taksin tilaaminen ja omavastuun maksaminen, ja kuljettajalta jää pois paksun paperinivaskan käsittely.
Ne yrittäjät jotka eivät ole mukana tilausjärjestelmässä, vaan hoitavat tilauspuheluliikenteen itse, uudistuksesta koituu noin tuhannen euron kulut per auto laitehankintojen ja kouluttautumisen takia.
Lemmetyisen oma tavoite on muokata ydinjoukosta brändi, jolla on yhtenäinen ilme ja laadukas palvelukokonaisuus.
- Esimerkkinä käytän Stockholm Taxia: sillä on hyvä imago ja se on houkutteleva työpaikka.
![]() |
Taksiliiton puheenjohtaja Jari Lemmetyinen kävi Lounais-Suomen Taxidata Oy:n välityskeskuksessa. |
–a-ss