Kasitie jäi taas ilman rahaa
Valtatie kahdeksan liikennekurjuus ei helpota vieläkään kun hallituksen uusi budjettiesitys jätti tieosuuden ilman kehittämisrahaa. Samalla tietöistä riippuvainen Maskun uuden keskustan rakentaminen siirtyy tuota tuonnemmas.
– Olihan se pettymys, mutta emme me ihan vakavasti edes odottaneet näitä rahoja ensi vuodelle. Onhan tien kehittämistä odotettu jo kaksikymmentä vuotta. Toivotaan nyt, että kun vuoden 2013 budjettikirja julkaistaan, rahat ovat siellä, Maskun kunnanjohtaja Rauli Lumio sanoo.
Maskun uutta ydinkeskustaa on suunniteltu tulevan moottoritien Humikkalan eritasoliittymän ympärille. Suunnitelmissa Raision ja Nousiaisten välinen moottoritie kaartaisi jonkin verran nykyisen tielinjauksen ohi Maskun Rivieran kohdalla. Alueelle voi kunnanjohtajan mukaan syntyä 500-1000 työpaikkaa.
– Määrä riippuu siitä, millaisia yrityksiä alueelle tulee. Tällä hetkellä meillä ei ole keskustelukumppaneita, sillä yritykset eivät tee suunnitelmiaan ennen kuin tietyöt varmistuvat, Lumio toteaa.
Uuden ydinkeskustan rakentaminen ylitti yhden esteen kesäkuussa, kun Turun hallinto-oikeus hylkäsi Maskun yleiskaavasta tehdyn valituksen. Asiasta valittivat kiinteistösijoittajat Maskuntie, K/S Masku sekä Schaumann Retail Finland 2 Oy, jotka katsoivat, että liikekeskustan siirtäminen noin kilometrin verran etelämmäksi alentaa nykyisten liikekiinteistöjen arvoa. Valittajat ovat nyt vieneet asian korkeimpaan hallinto-oikeuteen.
Yleiskaavassa Humikkalan eritasoliittymän ympäristöön on osoitettu noin 60 hehtaaria palveluille ja hallinnolle. Alueelle voi tulla esimerkiksi korkeintaan kolmentuhannen kerrosneliömetrin vähittäiskaupan suuryksikkö sekä päivittäistavarakauppa.
![]() |
Kasitiellä kulkee yli 20 000 ajoneuvoa vuorokaudessa. Onnettomuuksia sattuu usein ja tie on yksi Suomen vaarallisimmista. Maskun uutta liikekeskustaa on suunniteltu kuvassa oikealle jäävälle alueelle, jossa uusi tie kaartaisi nykyisen linjauksen ohi. |
pirkko.varjo@y-lehti.fi