Pyöräily ei ole Suomessa suurta bisnestä

Välinetukikin on merkittävä apu

Urheilusponsoroinnissa ei Suomessa raha juuri liiku. Suosittujen lajien, kuten jääkiekon, ja isojen mainostajien välillä kyllä, mutta valtaosa urheilusponsoroinnista perustuu ihan muuhun kuin suoraan rahalliseen tukeen.

Esimerkiksi pyöräily on Suomessa niin pieni laji, että meillä on vain viisi ammattilaista maailmalla maatamme edustamassa.

- Sponsorituki on lajissa 99-prosenttisesti välinetukea, arvioi tuotepäällikkö Juho Huttunen turkulaisesta Huntteri Oy:stä, joka maahantuo muun muassa kilpapyöräilijöiden ja triahtlonistien suosimia Felt-pyöriä.

- Olemme sponsoroineet kilpapyöräilyä melkein koko ajan kun olemme Feltiä tuoneet. Sponsorisopimukset tehdään aina vuodeksi ja tällä hetkellä tuemme Turun Urheiluliiton Elite-luokan pyöräilijää Mika Simolaa sekä kahta Suomen mestaruustason triathlonistia lähinnä antamalla heille välineet käyttöön. Palkkaa urheilijoille emme maksa, eikä sitä meiltä kysytäkään.

Yritys siis kuittia vastaan lainaa urheilijoille välineet, jotka sitten palautuvat tietyn ajan päästä käytettyinä myyntiin. Yritykselle kuvio on varsin selkeä ja urheilijalle tuki on kuitenkin tuntuva. Kilpapyörien hinnat kun voivat liikkua tuhansissa.

- Vastineeksi saamme näkyvyyttä kilpailuissa ja urheilijat toimivat meidän puolestapuhujinamme. Tällä tasolla he ovat mielipidevaikuttajia muun muassa sosiaalisen median kautta. Tällaista vaikuttavuutta ei voi rahalla mitata, Juho Huttunen toteaa.

Joskus harvemmin Huntteri Oy osallistuu – yleensä aina urheiluseuran kautta – sponsoroitavansa harjoitusleirin kustannuksiin. Kovan tason pyöräilijöiden on harjoiteltava osa vuodesta ulkomailla. Tällainenkin tuki on kirjattu ylös sponsorisopimukseen, jossa on selkeästi asetettu urheilijalle tietyt tavoitteet sopimuksen voimassaoloajaksi.

- Verottajan kanssa ei ole ollut ongelmia, kun voimme osoittaa, että kyse on elinkeinotoimintaa edistävästä toiminnasta. Ja sen voimme osoittaa, kun tuki on kytketty sponsoroinnin kokonaisuuteen ja kirjattu sopimukseen, Huttunen kertoo.

Kaikista markkinointikuluista sponsorointi muodostaa Huntteri Oy:llekin toki vain pienen osan.


Juho Huttunen on itsekin pyöräilijä, joten hän tietää, miten tärkeää sponsorointi nuorelle urheilijalle on.

anneli.perkio@y-lehti.fi

Julkaistu 09/2011        
Rockfun Promotions & Agency Oy

Rockfun Promotions & Agency Oy

Juontajapalvelut, Konsultointipalveluja, Mainosspiikkaus, Mediatoimistoja, Ohjelmatoimistoja, Promootiopalvelut, Viestintätoimistoja, Äänimainontaa

Viikon luetuimmat uutiset

Kokouspalvelut

Kultaranta Resort Oy

Särkänsalmentie 178, Naantali

www.kultarantaresort.fi

Kokoukset, yritystilaisuudet, juhlat, aktiviteetit, majoitus. Kaikki samasta paikasta isommallekin ryhmälle.

Lue uusin näköislehtemme

06-07/2021



Varsinais-Suomen Yrittäjä-lehti
to 17.06.2021


Seuraa meitä somessa