Brändi, tuotekehitys ja luotettavuus menestyksen takana

Nivea viettää 100-vuotisjuhlaansa

Nivea viettää 100-vuotisjuhlaansa tänä vuonna. Vuonna 1911 kehitetty Beiersdorfin Nivea Creme oli ensimmäinen ihovoide, jossa yhdistyivät vesi ja öljy. Yleisvoiteeksi kehitetyn Nivea Cremen koostumus ja pakkaus on pysynyt hyvin samanlaisena alusta asti.

- Nivean sinivalkoinen ilme otettiin käyttöön hyvin pian Nivea Cremen kehittämisen jälkeen. Beiersdorf oli paljon aikaansa edellä. Brändiä lähdettiin rakentamaan määrätietoisesti mainonnan avulla jo hyvin varhaisessa vaiheessa - vaikka silloin ei vielä brändeistä puhuttukaan, kertoo Beiersdorf Oy:n toimitusjohtaja Liisa Sievänen.

- Vahva brändi onkin tärkeä syy Nivean suosion takana. Ihon osaaminen on ollut Beiersdorfin ydinosaamista alusta asti. Vielä tänäänkin Nivea yhdistetään Suomessa ja maailmalla terveeseen ja hyvin hoidettuun ihoon, Sievänen jatkaa.

Suomeen Nivea ja Beiersdorf tulivat 20-luvulla, kun Kaarinassa Piispanristillä toiminut Oy Kauppakumppanit - Handelskompaniet Ab alkoi maahantuoda yhtiön tuotteita. Beiersdorf konserni osti maahantuontiyrityksen vuonna 1975 ja viisi vuotta myöhemmin nimi muutettiin Beiersdorf Oy:ksi. Beiersdorf Oy toimii edelleen Kaarinassa.

- Beiersdorfilla ei ole enää omaa tuotantoa tai varastoa Suomessa vaan Suomen organisaatio on nyt myynti- ja markkinointiorganisaatio, Sievänen sanoo.

Vahvan brändin lisäksi tuotekehityksellä ja tutkimuksella on Sieväsen mukaan tärkeä rooli Nivean menestyksessä. Uutuuksia tarvitaan koko ajan, jotta yhtiö pysyy kuluttajatrendeissä mukana ja asiakkaat säilyttävät kiinnostuksensa.

- Hampurin laboratoriossa työskentelee 700 henkilöä tutkimus- ja kehitystyön parissa. Reseptien kehittämisessä ja testaamisessa on paljon työtä - ja pitääkin olla, Sievänen sanoo.

- Uutta tuotetta kehitellään yleensä 3-5 vuotta. Tuotteen pitää tuntua hyvältä ja tehdä myös se, mitä sen luvataan tekevän, hän jatkaa.

Suomessa Nivealla on ollut vahva jalansija ihovoiteissa jo pitkään. Suomalaiset kuitenkin käyttävät vähemmän ihonhoitotuotteita kuin eurooppalaiset keskimäärin. Kasvuvaraa on erityisesti miesten käytössä.

- Aikaisemmin suomalaiset kuluttajat olivat aika samanlaista porukkaa, mutta viimevuosien aika kuluttajat ovat erilaistuneet. Tulevaisuuden haasteena Nivealla on, miten puhuttelemme erilaisia kuluttajia, Sievänen summaa.


Nivea Cremen pakkaus ja sinivalkoinen ilme on ollut samanlainen melkein alusta asti, kertoo toimitusjohtaja Liisa Sievänen.

-eh

Julkaistu 09/2011        
J&T Pajunen

J&T Pajunen

Kuljetusliikenne, Kuljetuspalveluja

Viikon luetuimmat uutiset

Kokouspalvelut

Viking Line

PL 265, Turku

www.vikingline.fi

Amorella klo 08:45. Kokoustiloja 12 (10-180 hlöä), Auditorio 180 hlöä. Kokoustilojen kapasiteetti yht. n. 400 hlöä. Monitoimitila Panoraama messu- ja näyttelykäyttöön (max 200, istumapaikat 140) Useita ravintoloita, saunaosasto. Viking Grace klo 20:55. Kokoustiloja 11 (6-230 hlöä) Auditorio 230. Kokousosaston kokonaiskapasiteetti yht. n. 400 hlöä. Kuvaa ja ääntä on mahdollista välittää useaan kokoushuoneeseen ja Club Vogueen samanaikaisesti. Useita ravintoloita, Spa osasto. Ryhmille omaa erikoisohjelmaa – kysy lisätietoja.

Lue uusin näköislehtemme

06-07/2021



Varsinais-Suomen Yrittäjä-lehti
to 17.06.2021


Seuraa meitä somessa