Uusi vene joka toinen päivä
Paimiolaisen Saint Boats Oy:n tehtaalta lähtee maailmalle uusi vene keskimäärin joka toinen päivä. Tyypillinen lähtijä on 6-9 metriä pitkä lasikuitu- tai alumiinirunkoinen moottorivene.
– Kone-Keskon sopimusvalmistajina teemme joka veneilykausi neljää eri mallia. Lisäksi teemme XO-Boatsin malliveneet ja paljon venekorjauksia ja -sisustuksia, yrityksen toinen osakas Harri Sillanpää kertoo.
Yritys työllistää 15 työntekijää. Tilauskanta on ollut niin hyvä, että lisäväkeä kaivattaisiin. Viime aikojen talousuutiset ovat kuitenkin jarruttaneet rekrytointia.
– Pakko katsoa, mihin maailma menee ja lykätä päätöksiä eteenpäin. Tosin eihän nykyään voi luottaa mihinkään, lamat ja nousukaudet kestivät ennen vuosia, nyt vain kuukausia, Sillanpää pohtii.
Sillanpää ja Jukka Rintala perustivat veneenrakennusyrityksensä 1984. Kovin pitkään töitä ei ehditty tehdä kahdestaan kun jo palkattiin ensimmäinen työntekijä. Yritys muutti Paimioon, 2200 neliön halliin Turusta seitsemän vuotta sitten.
– Tänä aikana veneet ovat muuttuneet ylellisemmiksi. Nyt lämmin suihku ja wc ovat jo vakiovarusteita lähes joka veneessä. Myös itse rakentaminen on muuttunut. Ennen se oli hitaampaa kun osia tehtiin yksitellen käsityönä. Nyt tehdään paljon valmiista komponenteista, Sillanpää kertoo.
Jukka Rintala on jäämässä yrityksestä pois ja Saint Boats etsiikin parhaillaan uutta yhtiökumppania Sillanpään rinnalle.
– Joitain neuvotteluja on käyty, mutta mitään ei ole vielä päätetty. Tässä olisi nyt hyvä paikka nuorelle yrittäjälle perehtyä alaan. Oma eläköitymistähtäimeni on muutaman vuoden päässä joten minulla olisi hyvää aikaa opastaa joku näihin töihin. Toisaalta sekään ei ole poissuljettua, että jäisin tähän yksin, Sillanpää sanoo.
![]() |
Kiitos vuosista ja menestystä jatkossa, viimeistä puheenjohtajavuottaan Sauvon Yrittäjissä viettävä Sari Kaunonen toivottaa. |
–pv