VT8:n parannusten takana suuri yksimielisyys
Pitääkö yritysten muuttaa pois täältä, pitääkö kuolonkolarien ja muiden onnettomuuksien lisääntyä, jotta asia saisi kaikkien päättäjien huomion? Nyt olisi jo aika toimia.
Muun muassa näin purkivat tuntojaan VT8:n nykytilasta ne tuhat yrittäjää, jotka vastasivat syyskuussa tehtyyn kyselyyn valtatie kahdeksan tilanteesta ja tulevaisuudesta. Varsinais-Suomen Yrittäjien ja Satakunnan Yrittäjien yhdessä tekemä kysely paljasti valtatien tärkeyden erityisesti yritystoiminnan kannalta.
Kyselyn tuloksista kertoi 20.9. järjestetyssä tilaisuudessa Varsinais-Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Henri Wibom.
- Valtatie kahdeksan pahimmiksi ongelmiksi koettiin sen ruuhkaisuus, kasvaneet onnettomuusriskit ja tien huono kunto. Liittymäliikenne, ajoaikaviiveet sekä myös polttoainekustannusten nousu, luetteli Wibom kyselyssä esiinnousseita epäkohtia.
- Ja jopa 20 prosenttia satakuntalaisista vastaajista oli sitä mieltä, että liikenneongelmat vaikuttavat jo oman yritystoiminnan kilpailukykyyn, Wibom totesi vielä.
Tilaisuudessa oli mukana myös Varsinais-Suomen liiton maakuntajohtaja Juho Savo, joka korosti sitä miten VT8 on sekä Lounais-Suomen että Satakunnan yhteinen kärkihanke – jolla alkaa olla jo kiire. Ensi vuoden budjetista ei rahaa Varsinais-Suomeen herunut.
- Maskun pohjavesialueen ympäristölupa vanhenee helmikuussa 2014. Sitä ennen on tiehanke saatava käyntiin, Savo painotti.
Varsinais-Suomessa ja Satakunnassa tuntuu siis vallitsevan suuri yksimielisyys siitä, että tie on saatava kuntoon.
Liikenteen sujuvuus on yrittäjälle tärkeää
Nousiaisten kunnanjohtaja Juhani Kylämäkilä on luonnollisesti samoilla linjoilla.
- On ihan selvä, että tie on tärkeä elinkeinoelämän kehittämistä ajatellen. Ja koska me pyrimme saamaan tänne myös lisää asukkaita, hyvät liikenneyhteydet ovat olennaisia.
- Onhan se aika poikkeuksellista, että valtatiellä joutuu seisomaan liikennevaloissa, Kylämäkilä mainitsee Nousiaisten pahimman epäkohdan.
Liikennevalot muun muassa aiheuttavat ruuhka-aikoina pumppaavaa liikettä, mikä on liikenteen sujuvuuden kannalta hyvin vahingollista.
Toimitusjohtaja Tapio Pinomäen Kuljetus Peipponen Oy:n autot ajavat joka päivä valtatie kahdeksalla. Turkulaisyrityksen päätoimipisteemme on Turussa, mutta sillä on kiinteät varastoterminaalit sekä Raumalla että Porissa.
- Meillä on runkoliikennettä molempiin suuntiin joka päivä 3-4 autoa, ja lähetykset ovat pitkälle aikataulutettuja – kuten esimerkiksi lentorahtia – joten aikatauluilla ja ruuhkilla on meille merkitystä. Ammattikuljettajat pyrkivät ratkaisemaan hankaluuksia muun muassa käyttämällä paljon Harjavallan tietä, mitä ei ole suunniteltu sellaiselle liikenteelle, Pinomäki kertoo.
![]() |
Tapio Pinomäen Kuljetus Peipponen Oy:n autot ajavat joka päivä valtatie kahdeksalla, jonka ruuhkat haittaavat lentorahdin aikatauluja. |
![]() |
Maakuntajohtaja Juho Savon huolena on Varsinais-Suomen elinvoimaisuuden säilyttäminen – sitä V8 ei nykyisellään edistä. |
anneli.perkio@y-lehti.fi