Vuonna 2014 iskee pula pätevistä kuljettajista
Varovasti arvioiden noin satatuhatta kuorma- ja linja-autoa kuljettavaa henkilöä on EU-direktiiviin perustuvan kuorma- ja linja-autonkuljettajien ammattipätevyysvaatimuksen piirissä. Säännöllinen jatkokoulutus tarkoittaa viittä päivää viidessä vuodessa eli 35 tuntia.
Länsi-Suomen Kuljetusyrittäjien toimitusjohtaja Tero Siitonen toteaa, että lähtökohtaisesti kaikki kuorma- ja linja-autonkuljettajat tarvitsevat ammattipätevyyden, ja että suurin osa kuljettajista ei tiedosta olevansa vaatimuksen piirissä.
- Tämä koskee suurta osaa yrittäjistä!
Erityispoikkeuksia lukuun ottamatta vain niin sanotut henkilökohtaiset, yksityistalouteen liittyvät ajot on rajattu vaatimuksen ulkopuolelle. Pätevyyttä ei ole sidottu ammattiin. Vaatimus koskee kuorma-autoa ajavaa kuljettajaa, olipa hän putkiasentaja tai metallipajayrittäjä.
Pätevyysvaatimus ei myöskään riipu siitä, onko kuorma-auto rekisteröity yksityis- tai ammattiliikenteeseen tai siitä, onko ajaminen tilapäistä. Esimerkiksi jos sähköasentaja vie kuorma-autolla työkaluja tai tarvikkeita työmaalle muuhun kuin hänen omaan käyttöönsä, koulutusvaatimus on voimassa. Tai jos automyyjä vie kuorma-auton asiakkaalle, vaatimus on voimassa.
Poliisi valvoo ammattipätevyysvaatimuksen täyttämistä.
a-ss