Vuonna 2014 iskee pula pätevistä kuljettajista

Varovasti arvioiden noin satatuhatta kuorma- ja linja-autoa kuljettavaa henkilöä on EU-direktiiviin perustuvan kuorma- ja linja-autonkuljettajien ammattipätevyysvaatimuksen piirissä. Säännöllinen jatkokoulutus tarkoittaa viittä päivää viidessä vuodessa eli 35 tuntia.

Länsi-Suomen Kuljetusyrittäjien toimitusjohtaja Tero Siitonen toteaa, että lähtökohtaisesti kaikki kuorma- ja linja-autonkuljettajat tarvitsevat ammattipätevyyden, ja että suurin osa kuljettajista ei tiedosta olevansa vaatimuksen piirissä.

- Tämä koskee suurta osaa yrittäjistä!

Erityispoikkeuksia lukuun ottamatta vain niin sanotut henkilökohtaiset, yksityistalouteen liittyvät ajot on rajattu vaatimuksen ulkopuolelle. Pätevyyttä ei ole sidottu ammattiin. Vaatimus koskee kuorma-autoa ajavaa kuljettajaa, olipa hän putkiasentaja tai metallipajayrittäjä.

Pätevyysvaatimus ei myöskään riipu siitä, onko kuorma-auto rekisteröity yksityis- tai ammattiliikenteeseen tai siitä, onko ajaminen tilapäistä. Esimerkiksi jos sähköasentaja vie kuorma-autolla työkaluja tai tarvikkeita työmaalle muuhun kuin hänen omaan käyttöönsä, koulutusvaatimus on voimassa. Tai jos automyyjä vie kuorma-auton asiakkaalle, vaatimus on voimassa.

Poliisi valvoo ammattipätevyysvaatimuksen täyttämistä.

a-ss

Julkaistu 10/2011        
TMK Teollisuuden Mittaus- ja Kalibrointipalvelu Oy

TMK Teollisuuden Mittaus- ja Kalibrointipalvelu Oy

Kalibrointipalvelut, Mittauspalveluja, Optisten tuotteiden valmistus, Tietokoneiden valmistus

Viikon luetuimmat uutiset

Kokouspalvelut

Turun Messukeskus

Messukentänkatu 9-13, Turku

www.turunmessukeskus.fi

KP 20-3000, R, A 200-700

Lue uusin näköislehtemme

06-07/2021



Varsinais-Suomen Yrittäjä-lehti
to 17.06.2021


Seuraa meitä somessa