Kuljetusala sutii kurassa
Kuljetusalan kannattavuus heikkenee edelleen, polttoaineen hinta nousee veronkorotusten myötä, kuljettajien ammattipätevyydestä on epätietoisuutta ja harmaa talous jyllää. Länsi-Suomen Kuljetusyrittäjien toimitusjohtaja Tero Siitonen on syystäkin synkkänä.
Taantuman klassinen tuplavee-kuvio, laskun jälkeen pian toinen piikki alaspäin, vaikuttaa todennäköiseltä. Edellisen taantuman volyymin- ja hinnanpudotuksista ei ole vielä toivuttu. Vientiä on mutta tavaraa liikkuu vähemmän. Se tarkoittaa vajaita kuormia, mikä rasittaa yritysten tulorahoitusta.
- Veronkorotus tulee mahdollisimman huonoon saumaan. Sillä lienee tarkoitus kerätä noin 125 miljoonaa euroa, mutta miten se jakautuu bensan ja dieselin välille, ei ole tietoa, Siitonen kertoo.
Palkat nousevat joulukuussa ja työehtosopimus menee katkolle vuodenvaihteessa. Nämä kaikki seikat yhdessä tarkoittavat kustannuspaineita, ja Siitonen toteaa korotusten menevän suoraan kuljetushintoihin. Useat yhtiöt käyvät jo hintaneuvotteluja.
- Kuljetusalan valmisteveronpalautusta on ehdotettu vaihtoehdoksi. Näin esimerkiksi vientiteollisuuden kilpailukykyä saataisiin tuettua.
Harmaa talous kuriin
Uuden tavaraliikennelain on tarkoitus astua voimaan 4.12. Nykyisessä ei toteudu kilpailun tasapuolisuus: esimerkiksi urakoihin ja työkokonaisuuksiin liittyviä kuljetuksia voidaan hoitaa ilman liikennelupia. SKAL pyrkii saamaan lakiin korjauksia, jotka estäisivät harmaan talouden harjoittamisen ja kuljetukset liikennetraktoreilla.
- Nyt katsotaan, onko hallituksesta ja eduskunnasta tositoimiin. Liikenneministeri Merja Kyllönen vakuuttaa olevansa asian takana, Siitonen mainitsee.
Hän korostaa, ettei kilpailua haluta rajoittaa. Mutta sääntöjen on oltava samat kaikille. Sama suomeksi: maanviljelijät hoitakoot toimialansa hommat rauhassa, mutta EU-tuetuilla vehkeillä ei pidä tulla sotkemaan kuljetusalan kilpailua.
Ammattimaisesti kuljetuspalveluja ostavalle on tulossa tilaajan vastuu, mikä edellyttää muun muassa liikennelupien tarkistamista.
![]() |
Toimitusjohtaja Tero Siitonen muistuttaa, että kuljetusala ei ole vielä selvinnyt edellisen taantuman vaurioista, kun alalle lyödään taas uusia kapuloita rattaisiin. |
–a-ss