Kuljetusala sutii kurassa

Kuljetusalan kannattavuus heikkenee edelleen, polttoaineen hinta nousee veronkorotusten myötä, kuljettajien ammattipätevyydestä on epätietoisuutta ja harmaa talous jyllää. Länsi-Suomen Kuljetusyrittäjien toimitusjohtaja Tero Siitonen on syystäkin synkkänä.

Taantuman klassinen tuplavee-kuvio, laskun jälkeen pian toinen piikki alaspäin, vaikuttaa todennäköiseltä. Edellisen taantuman volyymin- ja hinnanpudotuksista ei ole vielä toivuttu. Vientiä on mutta tavaraa liikkuu vähemmän. Se tarkoittaa vajaita kuormia, mikä rasittaa yritysten tulorahoitusta.

- Veronkorotus tulee mahdollisimman huonoon saumaan. Sillä lienee tarkoitus kerätä noin 125 miljoonaa euroa, mutta miten se jakautuu bensan ja dieselin välille, ei ole tietoa, Siitonen kertoo.

Palkat nousevat joulukuussa ja työehtosopimus menee katkolle vuodenvaihteessa. Nämä kaikki seikat yhdessä tarkoittavat kustannuspaineita, ja Siitonen toteaa korotusten menevän suoraan kuljetushintoihin. Useat yhtiöt käyvät jo hintaneuvotteluja.

- Kuljetusalan valmisteveronpalautusta on ehdotettu vaihtoehdoksi. Näin esimerkiksi vientiteollisuuden kilpailukykyä saataisiin tuettua.

Harmaa talous kuriin

Uuden tavaraliikennelain on tarkoitus astua voimaan 4.12. Nykyisessä ei toteudu kilpailun tasapuolisuus: esimerkiksi urakoihin ja työkokonaisuuksiin liittyviä kuljetuksia voidaan hoitaa ilman liikennelupia. SKAL pyrkii saamaan lakiin korjauksia, jotka estäisivät harmaan talouden harjoittamisen ja kuljetukset liikennetraktoreilla.

- Nyt katsotaan, onko hallituksesta ja eduskunnasta tositoimiin. Liikenneministeri Merja Kyllönen vakuuttaa olevansa asian takana, Siitonen mainitsee.

Hän korostaa, ettei kilpailua haluta rajoittaa. Mutta sääntöjen on oltava samat kaikille. Sama suomeksi: maanviljelijät hoitakoot toimialansa hommat rauhassa, mutta EU-tuetuilla vehkeillä ei pidä tulla sotkemaan kuljetusalan kilpailua.

Ammattimaisesti kuljetuspalveluja ostavalle on tulossa tilaajan vastuu, mikä edellyttää muun muassa liikennelupien tarkistamista.


Toimitusjohtaja Tero Siitonen muistuttaa, että kuljetusala ei ole vielä selvinnyt edellisen taantuman vaurioista, kun alalle lyödään taas uusia kapuloita rattaisiin.

–a-ss

Julkaistu 10/2011        
Painotalo Painola, T. Nieminen Oy

Painotalo Painola, T. Nieminen Oy

Graafinen suunnittelu, Kirjansitomoja, Kirjapaino, Painotaloja, Pakkauspalvelu, Pakkaussuunnittelua, Suunnittelu, Suunnittelutoimistoja

Viikon luetuimmat uutiset

Kokouspalvelut

Viking Line

PL 265, Turku

www.vikingline.fi

Amorella klo 08:45. Kokoustiloja 12 (10-180 hlöä), Auditorio 180 hlöä. Kokoustilojen kapasiteetti yht. n. 400 hlöä. Monitoimitila Panoraama messu- ja näyttelykäyttöön (max 200, istumapaikat 140) Useita ravintoloita, saunaosasto. Viking Grace klo 20:55. Kokoustiloja 11 (6-230 hlöä) Auditorio 230. Kokousosaston kokonaiskapasiteetti yht. n. 400 hlöä. Kuvaa ja ääntä on mahdollista välittää useaan kokoushuoneeseen ja Club Vogueen samanaikaisesti. Useita ravintoloita, Spa osasto. Ryhmille omaa erikoisohjelmaa – kysy lisätietoja.

Lue uusin näköislehtemme

06-07/2021



Varsinais-Suomen Yrittäjä-lehti
to 17.06.2021


Seuraa meitä somessa