Yhteishenki työntekijöiden kanssa heijastuu asiakaspalveluun

Mikko Pajusesta tuli toimitusjohtaja hieman yllättäen, kun isä Timo ilmoitti asiasta syntymäpäivillään. Perheyrityksen on perustanut Mikon isoisä Jussi vuonna 1955, ja Mikko on siis Kuljetusliike J & T Pajusen kolmatta polvea.

Nimitys tuli puun takaa mutta hommat ovat tuttuja pienestä saakka mukana touhunneelle Mikolle:

- Käytännössä mikään ei oikeastaan muuttunut, isän kanssa touhutaan yhdessä edelleen. Olen kasvanut tähän hommaan, enkä ole oikeastaan ajatellutkaan muuta. Joka tapauksessa työskentelisin autojen ja muiden vehkeiden kanssa.

Yritys työllistää Mikon, Timon ja äiti-Eevan lisäksi viisi työntekijää. Yrityksen autot pyörivät jätehuollossa, maansiirrossa, lokakaivojen tyhjennyksissä, jätehuollossa sekä soran ja sepelin ajossa. Vakiintunut asiakaspiiri löytyy lähikunnista noin 50 kilometrin säteellä.

Kuorma-autoja ja yhdistelmäajoneuvoja on yhteensä seitsemän. Isällä ja pojalla on selkeä työnjako: Mikko vastaa kalustosta, korjaa, remontoi ja järjestää huollot. Isä Timo ajaa edelleen päivittäin, mutta yrittää ottaa jo vähän rennommin.

Mikko toteaa turhautuneena, että toista yhtä holhottua toimialaa ei ole. Ajokortin menettäminen vie elannon, ja EU:n määrittelemä ajo- ja lepoaika-asetus pyrkii rajoittamaan yrittäjän työaikaa myös muulla kuin ratissa.

Mistä hyviä kuljettajia jatkossa?

Nyt vielä yhteiskunnan taloudellinen tilanne lyö kapuloita pyöriin. Kannattavuus on laskenut monesta syystä, ja tulossa oleva polttoaineen veronkorotus iskee ikävästi.

- Emme me yrittäjät saa kustannuksia siirrettyä asiakashintoihin niin nopeasti kuin pitäisi, Mikko muistuttaa.

Hän arvostelee myös kuljettajan ammattipätevyyteen vaadittuja, jälleen EU:n tuomia koulutusmääräyksiä. Direktiivikoulutukset rajaavat potentiaalisia hyviä kuljettajia töiden ulkopuolelle.

- Ennen saatiin esimerkiksi tuurausten kautta väkeä alalle, nyt se ei enää tule onnistumaan. Ei koulu pätevöitä hyväksi kuljettajaksi, kyllä se motivaatio tulee muualta. Lisäksi hyvä kuljettaja huolehtii kalustosta kuin omastaan ja joustaa töissä, sillä hommat tulevat lyhyellä varoitusajalla ja päiväohjelma elää.

Mikko korostaa, että hyvät välit ja yhteishenki työntekijöiden kanssa näkyy hyvänä palveluna asiakkaalle. Kuljetusliikkeen vahvuus on myös kysynnän mukaan varusteltavissa oleva kalusto, ja alalla pitkään toimineen yrityksen tunnettuus.

Liikevaihto on tällä hetkellä toista miljoonaa euroa, eikä Mikolla ole ajatusta kasvattaa toimintaa.

- Se vaatisi raskaamman organisaation, ja mukana tulisivat isommat murheet. Nyt nukun vielä hyvin!

Yritys sai viime vuonna kuntakohtaisen yrityspalkinnon, jonka Mikko ja isä-Timo kävivät yhdessä vastaanottamassa. Palkinto tuli Mikon mukaan yllätyksenä, sillä he eivät ole aktiivisia yrittäjäyhdistyksessä.

- Kyllä se on mukava tunnustus ja lämmitti myös isoisää vanhainkodissa.


Mikko Pajunen vierastaa toimitusjohtajan titteliä: - Ääh, yhdessähän tässä touhutaan!



Tallilla ovat niin toimisto ja sosiaalitilat kuin huoltohallitkin. Mikko Pajunen tekee korjaus- ja remonttihommia myös itse.

–a-ss

Julkaistu 10/2011        
SelinSelin

SelinSelin

Coaching, Esimiesvalmennus, Konsultointi, Koulutuspalveluja, Laatujärjestelmät, Liikkeenjohdon konsultointi, Myyntivalmennus, Yrityspalveluja

Viikon luetuimmat uutiset

Kokouspalvelut

Ruissalon Kylpylä

Ruissalon puistotie 640, Turku

www.ruissalospa.fi

Kokoukset, juhlat, tyhy-päivät, majoitus- ja ravintolapalvelut, sauna- ja allasosasto, oheisohjelmat.

Lue uusin näköislehtemme

06-07/2021



Varsinais-Suomen Yrittäjä-lehti
to 17.06.2021


Seuraa meitä somessa