Pitkä työmatka kypsytti perustamaan oman yrityksen

Mynämäen keskustassa on puolentoista vuoden ajan toiminut yritys, josta saa hemmottelua kaikille aisteille. Sisustus- ja lahjatavaroita sekä erilaisia hoitoja tarjoava Aistikas on saanut jo mukavasti asiakkaita, yrittäjä Teija Mahlavirta kertoo.

– Erityisesti lahjatavarapuoli on lähtenyt hyvin käyntiin. Pyrin pitämään valikoimassa tuotteita, joita ei ihan joka nurkalla tule vastaan ja sellaiseen hintaan, jolla itsekin voisin ostaa.

Mahlavirta on koulutukseltaan kosmetologi. Hän on viimeksi työskennellyt Naantalin Kylpylässä. Mynämäkeläisenä työmatka-ajo alkoi kuitenkin vuosien mittaan kyllästyttää ja ajatuksissa oli työpaikan saaminen lähempää. Tilat omalle yritykselle löytyivät ns. suutarintalosta kirkkoa vastapäätä.

– Asun tässä lähellä ja työmatka on niin lyhyt, että saatoin jopa luopua autosta.

Uusi yrittäjä liittyi keväällä paikalliseen yrittäjäyhdistykseen. Lokakuussa hän osallistuu yhdistyksen järjestämään Myy-messutapahtumaan. Yrittäjämessut uudessa HaNi-hallissa ovat yhdistyksen tämän vuoden suurponnistus.

– Siellä on tarkoitus lähinnä esitellä yritysten toimintaa, mutta voimme myös myydä muutamia tuotteita.

Yrittäjyys oli Mahlavirralle entuudestaan tuttua, sillä aviopuoliso on rakennusalan yrittäjä. Ruusuisia mielikuvia ei ollut.

– Yksinyrittäjän asema ei ole kehuttava. Tuntuu, että mitä enemmän tekee työtä, sitä enemmän tulee kaikenlaisia maksuja ja lopputulos on yhtä tyhjän kanssa. Suomessa halutaan tehdä kaikista yrittäjiä, mutta työntekoa ja yrittämistä ei palkita.

Yllättävin asia, johon Mahlavirta on yrittäjyytensä alkutaipaleella törmännyt on se, miten laiskasti joissakin yrityksissä vastataan sähköposteihin.

– Se on todella ihmeellistä! Esimerkiksi reklamaatioita vaaditaan tehtäviksi muutaman päivän sisällä, mutta sitten kun niitä lähettää, mitään vastausta ei kuulu. Sama juttu kun kysyn tietoja joistain tuotteista, joista olisin kiinnostunut. Tulee tunne, että pienyrittäjä ei ole tarpeeksi arvokas edes saamaan vastausta. Itse ajattelen, että jokainen asiakas, tekeepä kuinka pienen ostoksen hyvänsä, on palveltava kunnolla.

Tulevaisuudessa Mahlavirran yritys siirtynee myös sähköiselle puolelle; nettikauppa on suunnitteilla.


Teija Mahlavirran liikeideana on tarjota tavaroita ja palveluja, joista tulee hyvä mieli.

pirkko.varjo@y-lehti.fi

Julkaistu 10/2011        
SelinSelin

SelinSelin

Coaching, Esimiesvalmennus, Konsultointi, Koulutuspalveluja, Laatujärjestelmät, Liikkeenjohdon konsultointi, Myyntivalmennus, Yrityspalveluja

Viikon luetuimmat uutiset

Kokouspalvelut

Viking Line

PL 265, Turku

www.vikingline.fi

Amorella klo 08:45. Kokoustiloja 12 (10-180 hlöä), Auditorio 180 hlöä. Kokoustilojen kapasiteetti yht. n. 400 hlöä. Monitoimitila Panoraama messu- ja näyttelykäyttöön (max 200, istumapaikat 140) Useita ravintoloita, saunaosasto. Viking Grace klo 20:55. Kokoustiloja 11 (6-230 hlöä) Auditorio 230. Kokousosaston kokonaiskapasiteetti yht. n. 400 hlöä. Kuvaa ja ääntä on mahdollista välittää useaan kokoushuoneeseen ja Club Vogueen samanaikaisesti. Useita ravintoloita, Spa osasto. Ryhmille omaa erikoisohjelmaa – kysy lisätietoja.

Lue uusin näköislehtemme

06-07/2021



Varsinais-Suomen Yrittäjä-lehti
to 17.06.2021


Seuraa meitä somessa