Pitkä työmatka kypsytti perustamaan oman yrityksen
Mynämäen keskustassa on puolentoista vuoden ajan toiminut yritys, josta saa hemmottelua kaikille aisteille. Sisustus- ja lahjatavaroita sekä erilaisia hoitoja tarjoava Aistikas on saanut jo mukavasti asiakkaita, yrittäjä Teija Mahlavirta kertoo.
– Erityisesti lahjatavarapuoli on lähtenyt hyvin käyntiin. Pyrin pitämään valikoimassa tuotteita, joita ei ihan joka nurkalla tule vastaan ja sellaiseen hintaan, jolla itsekin voisin ostaa.
Mahlavirta on koulutukseltaan kosmetologi. Hän on viimeksi työskennellyt Naantalin Kylpylässä. Mynämäkeläisenä työmatka-ajo alkoi kuitenkin vuosien mittaan kyllästyttää ja ajatuksissa oli työpaikan saaminen lähempää. Tilat omalle yritykselle löytyivät ns. suutarintalosta kirkkoa vastapäätä.
– Asun tässä lähellä ja työmatka on niin lyhyt, että saatoin jopa luopua autosta.
Uusi yrittäjä liittyi keväällä paikalliseen yrittäjäyhdistykseen. Lokakuussa hän osallistuu yhdistyksen järjestämään Myy-messutapahtumaan. Yrittäjämessut uudessa HaNi-hallissa ovat yhdistyksen tämän vuoden suurponnistus.
– Siellä on tarkoitus lähinnä esitellä yritysten toimintaa, mutta voimme myös myydä muutamia tuotteita.
Yrittäjyys oli Mahlavirralle entuudestaan tuttua, sillä aviopuoliso on rakennusalan yrittäjä. Ruusuisia mielikuvia ei ollut.
– Yksinyrittäjän asema ei ole kehuttava. Tuntuu, että mitä enemmän tekee työtä, sitä enemmän tulee kaikenlaisia maksuja ja lopputulos on yhtä tyhjän kanssa. Suomessa halutaan tehdä kaikista yrittäjiä, mutta työntekoa ja yrittämistä ei palkita.
Yllättävin asia, johon Mahlavirta on yrittäjyytensä alkutaipaleella törmännyt on se, miten laiskasti joissakin yrityksissä vastataan sähköposteihin.
– Se on todella ihmeellistä! Esimerkiksi reklamaatioita vaaditaan tehtäviksi muutaman päivän sisällä, mutta sitten kun niitä lähettää, mitään vastausta ei kuulu. Sama juttu kun kysyn tietoja joistain tuotteista, joista olisin kiinnostunut. Tulee tunne, että pienyrittäjä ei ole tarpeeksi arvokas edes saamaan vastausta. Itse ajattelen, että jokainen asiakas, tekeepä kuinka pienen ostoksen hyvänsä, on palveltava kunnolla.
Tulevaisuudessa Mahlavirran yritys siirtynee myös sähköiselle puolelle; nettikauppa on suunnitteilla.
![]() |
Teija Mahlavirran liikeideana on tarjota tavaroita ja palveluja, joista tulee hyvä mieli. |
pirkko.varjo@y-lehti.fi