Isät saavat kirjoja, kosmetiikkaa ja vempeleitä
Isänpäivälahjoihin kulutettiin viime vuonna arviolta 38 miljoonaa euroa. Vaikka se ei ole joulun kaltainen myyntipiikki, Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenojan mukaan tietyissä tuoteryhmissä näkyy myynnin nousua.
Isänpäivä nostaa myynti miesten kosmetiikassa, kirjakaupoissa, lahjatavaroiden erikoisliikkeissä sekä elektroniikassa. Alkoholia tai kukkia isille ei juuri hankita.
- Lahjapakettiin kääritään varsinkin kirjoja, kosmetiikkaa sekä jonkin verran pehmeitä yllätyksiä, esimerkiksi hassuja T-paitoja ja villapaitoja, Kurjenoja kertoo.
Marraskuu on vähittäiskaupassa yleensä hiljainen myyntikuukausi, jolloin myynnin arvo jää keskimääräistä kuukausimyyntiä pienemmäksi. Kurjenoja uskoo, että se olisi vieläkin hiljaisempi ilman isänpäivän viettoa, vaikka juhlasta ei sesonkipiikkiä myyntiin saadakaan.
Urheiluvälineitäkään on turha odotella Isänpäivän aamuna, sillä marraskuu on niiden erikoiskaupassa vuoden hiljaisin kuukausi.
![]() |
Isänpäivän hittituotteet löytyvät usein elektroniikkahyllyltä ja ovat myös saajiensa mieleen. |
–a-ss