Muotoilu lisää kilpailukykyä
Muotoilulla erotutaan. Muotoilu lisää kilpailukykyä. Tätä sanomaa ovat Suomen Muotoilusäätiön edustajat lähteneet nyt viemään suomalaisiin pk-yrityksiin.
Muotoilu, brändit ja muut aineettomat sisällöt ovat myös yksi painopistealue Tekesin keväällä 2011 julkaistussa uudessa strategiassa. Tekesin Muotoilun aktivointihanke, jota Suomen Muotoilusäätiö toteuttaa, on lähtenyt kuluvan syksyn aikana ripeästi käyntiin. Hanke jatkuu vuoden 2012 loppuun.
Toiminnan piiriin otetaan noin 100 -150 Tekesin nimeämää yritystä kaikkialla Suomessa. Yhteistyö on nyt siinä vaiheessa, että Muotoilusäätiön muotoiluasiamies Jorma Lehtonen ja projektipäällikkö Matti Turpeinen ovat alkaneet käynnistää yhteistyöneuvotteluja yritysten kanssa. Työ tapahtuu jalkautumalla yrityksiin.
Salossa he vierailivat ensiksi Arvo Piiroinen Oy:ssä, jossa on tehty korkealuokkaista julkitilojen huonekalujen muotoilutyötä jo parinkymmenen vuoden ajan.
- Olemme tehneet yhteistyötä Tekesin ja Lahden muotoiluinstituutin kanssa, ja vuosien mittaan se on poikinut aikamoisen määrän kalusteita, toteaa toimitusjohtaja Risto Piiroinen.
Pakko kehittää
- Silloin kun aloitimme ensimmäisen projektin, tilanne oli sama kuin nyt. Oltiin syvässä lamassa. Se oli pakon sanelema ratkaisu, mutta edelleenkin meidän on pakko ylläpitää tätä osaamista. Se on jatkuva prosessi, jonka on oltava koko ajan käynnissä. Markkinat ja asiakkaat odottavat, että olemme mukana ajan hengessä – tai vähän sen edelläkin, Piiroinen luonnehtii.
- Yrityksessä on pääasiassa on tehty yhteistyötä suomalaisten muotoilijoiden kanssa, mutta mallistossa on myös arkkitehtoorisesti mielenkiintoisia tuotteita, kuten esimerkiksi Flakes-tuoli- ja pöytämallisto, joka on synnytetty yhteistyössä tanskalaisen SHL Design arkkitehtitoimiston kanssa. Samanlainen yhteistyöprojekti on juuri meneillään myös Ruotsissa, Risto Piiroinen kertoo.
Piiroinen Oy:tä voidaankin pitää malliesimerkkinä onnistuneesta muotoilustrategiasta, jolla yritys on saanut tuotteitaan kansainvälisille markkinoille ja myös todella korkealuokkaisiin arkkitehtikohteisiin.
Pk-yritysten kasvu ja kansainvälistyminen on myös Tekesin toiveena.
- Tämän aktivoinnin tavoite on viestittää muotoilun mahdollisuuksista. Yrityksistä vain pieni osa nykyisellään käyttää muotoilua, Matti Turpeinen sanoo.
- Eikä se riitä, että muotoilua käytetään vain tuotteen viimeistelyyn. Se ei palvele prosessia. On tärkeää myös nopeuttaa tuotekehitystä. Mitä varhemmin muotoilija saadaan mukaan, sitä parempi, muotoiluasiamies Lehtonen korostaa.
Mikäli yritys päättää, että se haluaa käynnistää muotoiluosaamista hyödyntäviä kehityshankkeita, Tekes astuu mukaan kuvioihin.
- Siihen voidaan käyttää Tekesin jo olemassa olevia tutkimus- ja kehittämisrahoja. Uusia rahoitustapoja ei ole tätä varten luotu, riittää kun saamme olemassa olevat käyttöön, Jorma Lehtonen vakuuttaa.
![]() |
Risto Piiroinen (oikealla) esitteli maineikkaan joukon tehtaansa tuotteita Muotoilusäätiön Jorma Lehtoselle ja projektipäällikkö Matti Turpeiselle. |
anneli.perkio@y-lehti.fi