Myyjän asiantuntemus korostuu kodinelektroniikkakaupassa
Suomalaiset ostavat kodinelektroniikkaa noin kahdella miljardilla eurolla vuodessa. Markkinoilla on yhä älykkäämpiä laitteita, mutta palvelevatko ne ihmisten todellisia tarpeita? Miten kuluttaja löytää oikean laitteen, kun jo mainosten ymmärtäminenkin tuottaa vaikeuksia?
Kodinkone- ja viihde-elektroniikkakaupassa korostetaan ominaisuuksia, kun pitäisi puhua hyödyistä, joita laitteet tarjoavat. Tekniikka palvelee ihmisiä nyt enemmän kuin koskaan, kauppias Sakari Wihanto sanoo.
Kodinkoneliikkeeseen astuva tavallinen kuluttaja tuntee itsensä helposti epävarmaksi. Kehtaako täällä kysyäkään mitään, kun ei edes tiedä, mitä kaikki laitteet ovat saati, mitä niillä tehdään?
– Sehän on hyvä vain! Myyjän tehtävä on kartoittaa asiakkaan tarpeet ja myydä tuote joka vastaa niitä parhaiten. Usein asiakas ei edes tiedä, että tuotteissa on hänelle hyvin sopivia ominaisuuksia, Wihanto toteaa.
Lähes laitteessa kuin laitteessa alkaa nykyään olla ”älyä”. Älytelevisiot, -pesukoneet, -puhelimet ja – jääkaapit eivät Wihannon mukaan kuitenkaan vaadi käyttäjältä entistä enempää älyä, päinvastoin.
– Uudet innovaatiot ovat helpompia käyttää kuin edeltäjänsä. Esimerkiksi älypuhelimen käyttöjärjestelmä on niin looginen, ettei erillistä käyttöohjetta välttämättä tarvita.
Kodinkonekauppa sujuu hyvin, sillä rakentaminen ja remontointi on vilkasta. Koneiden elinkaari tosin on turhankin pitkä.
– Suomalaiset on totutettu käyttämään laitteet loppuun asti. Toimivan jääkaapin vaihtamista uuteen ei pidetä sopivana, vaikka uuden laitteen energiankulutus voi olla merkittävästi pienempi kuin vanhan.
Taulutelevisiot tulivat markkinoille yli kymmenen vuotta sitten ja niitä löytyy tänään lähes jokaisesta kodista. Nyt puhutaan vuorovaikutteisista SMART –TV:stä.
– Perusominaisuutensa televisiolähetysten välittämisen rinnalle ne ovat saaneet mm. 3D kolmiulotteisen kuvan, internet-pohjaiset palvelut kuten videovuokrauksen, sosiaaliset mediat, skypen, jne. Kaikki tämä ja paljon muuta vain kätevästi näppäimen päässä ja sohvalta nousematta. Wihanto kuvaa.
![]() |
Sakari Wihanto on kolmannen polven kauppias isoisänsä perustamassa yrityksessä. Ketjuihin kuulumaton itsenäinen kodinkoneliike alkaa olla harvinaisuus. Itsenäisyys antaa mahdollisuuden myydä kuluttajalle juuri hänen tarpeensa tyydyttävän tuotteen edulliseen markkinahintaan, Wihanto kertoo. |
pirkko.varjo@y-lehti.fi