Huoltoliikkeen työ muuttunut hektisemmäksi
Turkulaisen Huoltoliike Tuominen Oy:n perustivat Tapani ja Seija Tuominen vuonna 1980. Tuomiset itse vetivät yritystä hieman yli 20 vuotta, kunnes päättivät jäädä eläkkeelle.
Nykyinen yrittäjä Tero Seppälä aloitti yrityksessä työntekijänä heti armeijan jälkeen vuonna 1996. Pienen ajan kuluttua alkoi jutustelu mahdollisesta omistajan vaihdoksesta, mutta mitään konkreettista ei vielä näissä keskusteluissa lyöty lukkoon.
- Se oli varmaan sellaista hieman yli 20-vuotiaan nyökytystä, että kyllä se varmaan voisi mukavaa olla, Tero kertoo.
- Varsinainen kauppa tehtiin erinäisten vaiheiden jälkeen vuonna 2001 ja vanhat omistajat jäivät pois toiminnasta vuoden 2002 aikana. Onhan se mielenkiintoista mennä pyytämään aika suurta lainaa pankista, kun ei ole itsellä vakuutena kuin suurehko autolaina, Tero muistelee.
Kauppa ei olisi onnistunutkaan ilman Tuomisten, omien vanhempien, Finnveran sekä luotettavan kirjanpitäjän ja sitä kautta hyvän pankinjohtajan apua.
- Silloin 25-vuotiaana ei ehkä aivan kaikkia riskejä tiedosta, tai tiedä samalla tavalla kuin nyt 10 vuotta myöhemmin. Voisi jäädä sama kuvio tänä päivänä tekemättä, Tero pohtii.
Huoltoliike Tuominen on erikoistunut erityyppisiin painepesulaitteiden, siivouskoneiden sekä akku- ja sähkötyökalujen huoltoon. Huollon lisäksi yrityksellä on jonkun verran uusien koneiden ja tietenkin varaosien myyntiä. Sekä laitevuokrausta silloin, kun asiakas tarvitsee huollon ajaksi varakonetta.
- Asiakkaat ovat suurimmaksi osaksi yrityksiä ja myös julkisten ja kuntapuolen edustajia. Teemme huoltokeikkaa noin 150 kilometrin säteellä Turusta. Mitä kauemmas lähdetään, niin sitä tärkeämpää on keskittää samalle huoltoreissulle useampia huoltokäyntejä ja käydä useamman asiakkaan luona. Näin saadaan pidettyä homma järkevänä molemmille osapuolille, Tero Seppälä toteaa.
Alkuajoista henkilökunnan määrä on pikkuhiljaa lisääntynyt ja viimeisten vuosien aikana Huoltoliike Tuominen on työllistänyt säännöllisesti 9-10 henkilöä.
- Kyllähän se oma henkilökunta tässäkin työssä aika suuressa roolissa on. Ilman joustavaa, asiakaslähtöistä ja luotettavaa työyhteisöä olisi paljon vaikeampi tehdä töitä. Me kaikki ollaan ehkä sopivasti erilaisia, Tero toteaa.
Nykyelämän hektisyys näkyy myös huoltoliikkeessä.
- Tämä on nyt aika lailla erilaista kuin 10 vuotta sitten. Esimerkiksi kauppojen ja ostoskeskusten melkein jokapäiväinen aukiolo aamusta iltamyöhään vaatii siellä käytettävien koneiden ja laitteiden osalta nopeaa toimintaa, mikäli ne sattuvat hajoamaan.
- Vastaavasti työkalupuolella laitteiden nopea kehitys ja eri merkkien keskinäinen kilpailu on ajanut muutamassa vuodessa uusien koneiden ja laitteiden hinnat edullisemmaksi. Se näkyy huollossa siten, että tehdään pelkkä kustannusarvio ja laite jää korjaamatta, koska se ei enää kannata. Tulee järkevämmäksi ostaa kokonaan uusi laite. Ja arviokin pitäisi usein tehdä jo melkein avaamatta konetta ollenkaan, Tero Seppälä ihmettelee.
![]() |
Tero Seppälän yrityksessä järeätkin siivouskoneet korjataan ja huolletaan. |
–ap