Amor vincit omnia

Rakkaus voittaa kaikki. Kultaseppä näkee työssään sormuksia tilaavia pareja ja koruja ostavia

Taidekäsityöläinen Ruususen Amor kuuluu niihin moottoripyörärakentelun tuloksiin, jotka on korkealle arvostettu kovatasoisessa kilpailussa, Norrtäljen Custom Bike -tapahtumassa.

Petri Ruususen Pikisaaren kodin moottoripyöriä katsellessa käy oikopäätä ilmeiseksi, että niiden rakentelija on innostunut, ehkäpä jopa haltioitunut, metalleista, ja että pyörien korumaiset ja huolitellut yksityiskohdat viittaavat muuhun kuin hitsaamiseen, runkomuutoksiin ja raudan vääntämiseen. Kultaseppä-pyörärakentaja Ruususen alaa ovat pinnat ja pinnoitteet, kiilto, omaperäiset ratkaisut ja harvinaiset metallit. Moottoripyörissä harvoin näkee kuparia ja messinkiä, joten Ruususen tyyli on varsin kaukana tavanomaisesta prätkän muuntelusta.

"Olen rakentanut kaksi vanhaa Harley-Davidsonia ja kaksi Hondaa. Englantilaisiin en ole ennen Triumphia koskenut. Jonkin aikaa sitä etsin, sillä minulle on tärkeää, että runko on alkuperäinen ja koskematon", kertoo Ruusunen. Hän kertoo seuraavansa ulkomaisia lehtiä ja on siten tietoinen rakentelualan trendeistä. Amorin kaltaisen 1952 Triumphin vakioratkaisu olisi kutakuinkin helppo toteuttaa, mutta moottoripyörän tekeminen käsin on niin työlästä ja kallista, ettei siinä kannata lähteä muita kopioimaan.

Seuraavaksi ruostetta

Liike-elämän tapaan pyörärakentamisessakin pitää tavan takaa katsella uusia suuntia. Eikä niistä niin kaikkea kylillä huudella. Ruotsin mp-kilpailujen arvostelijaraadit saanevat taas aihetta hämmästelyyn, mutta kohde ei tule olemaan Amorin kaltainen. Kultaseppä on jo tovin visioinut alpakan, messingin ja ruosteen suuntaan. Kotikirjastossa kuuluu olevan vanhaa teoskantaa, joka käsittelee yksinomaan ruostetta. Siitä ainakin siis voimme olla varmoja, että seuraavan moottoripyöräteoksen aihio on jotain, jossa on ruostutettavaa. Mikään muovikippo ei käy.

Petri Ruususen mukaan ”sormuksen valmistuessa käsityönä jokaisella viilanvedolla on vaikutus lopputulokseen”. Sama koskee moottoripyörän purkamista ja puretun kokoamista aivan uuden suunnitelman mukaisesti. Työn ominaisluonne on tällöin hidas, ja arvojen ja asenteiden tulee olla sellaiset, että käsityöläinen voi pysyä linjassaan. Sillä sen linjan päässä ovat uniikit esineet, ne, joiden valmistuksessa perusarvona on yksilöllisyys.

Teksti: Jukka Sundholm

Amor-kuva: Mikko Vihervaara

Malli: Kati Oxman


Humalistonkadun Kultasarvi-liikkeen yhdessä vaimonsa kanssa omistava Petri Ruusunen on saanut mainetta niin kultaseppänä kuin moottoripyörärakentelun harrastajana.



Kun kultaseppä toteuttaa moottoripyörästä korun, aikaa menee helposti kaksi vuotta.


Julkaistu 12/2011        
SelinSelin

SelinSelin

Coaching, Esimiesvalmennus, Konsultointi, Koulutuspalveluja, Laatujärjestelmät, Liikkeenjohdon konsultointi, Myyntivalmennus, Yrityspalveluja

Viikon luetuimmat uutiset

Kokouspalvelut

Naantalin Kylpylä

Matkailijantie 2, Naantali

www.naantalispa.fi

Kokoukset, juhlat, näyttelyt, tyhy-päivät, majoitus- ja ravintolapalvelut, sauna- ja allasparatiisi, oheisohjelmat.

Lue uusin näköislehtemme

06-07/2021



Varsinais-Suomen Yrittäjä-lehti
to 17.06.2021


Seuraa meitä somessa