Maaliyhtiö uskoo omaan laatuun ja merkkiin
Maalin valmistaminen on hauskaa puuhaa. Johtopäätöksen tekee helposti kulkiessaan Länsi-Turunmaan Paraisilla sijaitsevassa Geveko Oy:n tuotantotiloissa ja huomioidessaan työpaikkahuumorin kukkaset eri työpisteissä.
- Työpaikkahuumori on hyvä asia, toimitusjohtaja Anssi Seppinen vahvistaa.
Yritys on osa ruotsalaista Geveko-konsernia, joka toimii useissa Euroopan maissa ja sijaitsee samalla paikalla kuin paikallisten tuntema Virtasen maalitehdas ennen. Isoissa sauvasekoittimen näköisissä pytyissä syntyy vesiohenteisia teollisuusmaaleja puu- ja levyteollisuuteen, kauppa- ja rakennusmaaleja ja maaleja alihankintana.
- Gevekon osuus tiemerkinnöistä Suomessa on 80 prosenttia, ja maalimateriaaleista syntyy Paraisilla noin miljoona litraa vuodessa muodostaen yhden neljäsosan liikevaihdosta, Seppinen selvittää.
Vuoden liikevaihto asettuu reippaaseen seitsemään miljoonaan euroon. Yritys työllistää 17 työntekijää ja kausityöntekijöitä, joita tarvitaan varsinkin maaliskuusta elokuulle. Viennin osuus liikevaihdosta on noin 25 – 30 prosenttia, ja suuntautuu Puolaan, Baltiaan ja Ruotsiin. Tietä Venäjälle yritetään avata.
Eurot jakoon paikallisesti
Tehtaan tuotantokapasiteetti on Suomen kolmanneksi suurin, ja sen isoimmat kilpailijat ovat Tikkurila ja Teknos. Paraisten tuotantoerät ovat 2000 – 6000 litraa. Gevekolla on Suomessa kuudenneksi suurin siivu markkinakakusta. Suurimmaksi ja komeimmaksi se ei edes pyri.
- Meillä toimii hinta-laatu-suhde, joka on parempi kuin kilpailijoilla. Teolliset yritykset ovat katoamassa, mutta olemme korkealaatuinen, kotimainen vaihtoehto. Sitä paitsi 15 prosenttia liikevaihdosta jää nettoeuroina tälle alueelle, Seppinen muistuttaa.
Seppinen tuli Teknokselta omien sanojensa mukaan takaisin kotikylälle töihin vuonna 2007 toimittuaan välissä kaksi vuotta yksityisyrittäjänä. Maalitehdas oli syöksymäisillään alas. Kohonneista raaka-ainekustannuksista huolimatta yritys on noussut ylös ahdingosta ja suunta jatkuu.
- Olemme tiputtaneet kiinteitä kustannuksia, ja kehitämme maalireseptejä järkevämmän raaka-ainekäytön suuntaan.
Silti taantuma nyrhii viikkotasolla seurattua tuoteryhmämyyntiä – se sahaa samalla tavalla kuin vuonna 2008 näkyen tietyissä teollisuuden asiakkaissa. Mutta Seppinen näkee Gevekon kasvavan 5 – 10 vuodessa liikevaihdoltaan Suomen markkinoiden kolmanneksi suurimmaksi.
Kehitteillä on entistä erikoistuneempi, ns. niche-tuote, ja Seppinen haluaa viedä yritystä eteenpäin juuri private label-tuotteilla, eli asiakaskohtaisilla tuotemerkeillä.
![]() |
- Meillä toimii hinta-laatu-suhde, joka on parempi kuin kilpailijoilla. Teolliset yritykset ovat katoamassa, mutta olemme korkealaatuinen, kotimainen vaihtoehto, toimitusjohtaja Anssi Seppinen kertoo tuotantohallissa. |
![]() |
- Ja tämän väristä viivaa ei sitten saisi ylittää maantiellä, Anssi Seppinen muistuttaa hymyillen. Gevekon osuus tiemerkinnöistä Suomessa on 80 prosenttia. |
–a-ss