Kynäruiskuguru tekee valokuvamaisia töitä
Airbrush-artisti Jussi Säterillä on positiivinen ongelma. Hänen tekemänsä
työt ovat liian hyvän näköisiä.
Ihmiset eivät oikein tiedä miten suhtautua Säterin töihin. Mitä ne oikein ovat,
millä ne on tehty, ovatko ne kopioituja. Kynäruiskutekniikka ja taitava tekijä
ovat vielä tuiki harvinainen yhdistelmä Suomessa.
Maskulaisessa pikkupajassaan itsekseen alan opiskellut Jussi Säteri on
hiljalleen saamassa mainetta harrastajapiirien ulkopuolella. Ja kuten niin
monesti muillakin aloilla, paras Suomessa tunnetuksi tuleminen tehdään
ulkomaiden kautta. Säteristä ja hänen töistään on kiittäviä mainintoja
kansainvälisessä mediassa.
Kynäruiskulla voidaan maalata melkein mitä vain. Tekemiseen tarvitaan pienen
kokoinen laitteisto, joita löytyy sekä harrastelijan että ammattilaisen
hintaluokassa. Jussi Säteri on kuvittanut kypäriä, seiniä, moottoripyöriä,
autoja, kannettavia tietokoneita, soittimia ja jopa keilapalloja. Tuorein
aluevaltaus on sisustaminen, tekeminen sisätilan pintoihin. - Alaa voi opiskella
vaikkapa internetistä tai kirjoista. Tätä työtä ei voi oppia muuta kuin
tekemällä, sanoo Säteri. Vinkiksi hän mainitsee Airbrush action -lehden
nettisivuston ja siellä osion Tips & Tricks.
Useimmat kuvat syntyvät vapaalla kädellä. Se on Säterin mukaan hänelle helpompaa
kuin mallilevyn tai rajausteippien käyttö, jolloin vaarana on yliterävyys tai
tarramainen ulkonäkö.
- Töihini olen pyytänyt suuntaa antavaa esimerkkiä värimaailmoista tai yleensä
aiheesta. Joskus saan valmiin kuvan, josta maalaan. Mutta haluan melkein aina
tehdä niin, että saan omaa kädenjälkeä mukaan, tunnustaa Säteri. Tilaushinnat
ovat olleet täysin tapauskohtaisia. Kuva esimerkiksi moottoripyörän tankkiin voi
olla 250 € tai yhtä hyvin 1000 €.
Näin kynäruiskumaalaus tehdään
Kynäruisku toimii kompressorin tekemällä paineilmalla. Ruiskun liipaisimella
säädellään ilmanpaineen ja suihkutettavan maalin määrää. Yksinkertaisinta on
tehdä mustavalkoinen kuva.
Aluksi hahmotellaan maalauksen rajat, mieluiten hennolla kädellä, mutta
kuitenkin erottuvasti. Jos kyseessä on valkoiselle pohjalle tekeminen, aletaan
ensin varovasti syventää tummia kohtia. Maalauksen edistyessä tummia kohtia
syvennetään lisää. Kun kaikki tummat kohdat on kertaalleen maalattu, teos alkaa
muistuttaa valmista. Käytännössä kuitenkin usein joudutaan korjaaviin
maalauksiin. Ne tehdään valkoisella tumman päälle.
Hyvän lopputuloksen eteen saattaa joutua tekemän satakunta viimeistelyvaiheen
pientä korjausta. Työn etenemiseen vaikuttavat kynäruiskun etäisyys
maalattavasta pinnasta ja pohjimmiltaan maalarin käden vakaus.
Uusia kynänjälkiä
Yksinyrittäjänä toimiminen pienellä paikkakunnalla ei ajan oloon kaikille riitä.
Ja kun kyseessä on, kuten Säterin tapauksessa, niche-markkinan reuna-alue,
siirtyminen ei välttämättä ole kynnys lainkaan. Erikoisalan taitaja ei tunne
kuntarajoja. Rajat ovat enemmänkin henkisellä puolella: mistä löytyy kipinä ja
usko omaan tekemiseen, miten motivaatio pidetään yllä. Nuori, yrittäjänä
toiminut, saattaa kokea, että kaikkeen muuhun kuin itse asian tekemiseen menee
aivan liikaa aikaa. Lisäksi harva taiteilija voi olla myös työnsä myyjä.
Sellainen yhdistelmä ei yleensä pidemmän päälle kanna.
Jussi Säterin kynäruiskumaalaus on katsottu niin tasokkaan ainutlaatuiseksi,
että hänet on "haettu kotoa töihin". Yrittäjä-Säteri on muuttunut häntä
edustavan yrityksen palkolliseksi.
Jukka Sundholm