Google-haku on taikasana
Nettimarkkinointi ei tunnu olevan vielä kovin perinteisten ammattiryhmien hallussa. Tilanne tulee kuitenkin muuttumaan, kun nuoremman sukupolven yrittäjät astuvat esiin.
Varsin räväkän alun yritystoiminnalleen nettiä hyödyntäen on saanut Turun Sähköasentaja.net Oy:n perustaja, nuori turkulainen sähköalan yrittäjä Riku Morant.
- Jos nettinäkyvyyttä tässä määrin ei olisi ollut, ei yritys olisi varmaankaan lähtenyt näin hyvin liikkeelle. Liikevaihto kasvoi jo ensimmäisellä tilikaudella 2,5-kertaiseksi yritystoimintaa suunnitellessa tehtyihin laskelmiin nähden ja tuloskin oli alkavalle yritykselle varsin hyvä.
Ensimmäisen vuoden aikana hän on jo palkannut yhden työntekijän, ja toisen palkkaaminenkin on suunnitelmissa lähitulevaisuudessa.
- Minulla oli vain muutama sovittu työ, kun aloitin yrittäjänä reilut puolitoista vuotta sitten. Nettinäkyvyyden lisäksi tietysti perinteistenkin kanavien, kuten puskaradion ja erilaisten yhteistyökumppanien, kautta on tullut paljon asiakkaita, toteaa Morant.
Nettimarkkinoinnin lisäksi firmaa mainostavat perinteisemmin yrityksen kaksi huoltoautoa, joissa on näkyvät mainosteippaukset. Mainontaa on ollut myös satunnaisesti paikallislehdissä.
Nettinäkyvyys on hänen mielestään silti tärkeää nimenomaan uudelle yritykselle.
Oikeastaan koko yritys lähti alun perin liikkeelle siitä, kun Riku Morant alkoi vähän puolivahingossa suunnitella nettisivuja, jossa hän hahmotteli yritysideaa sähköasennusliikkeestä.
- Siitä muotoutui ajan myötä ikään kuin liiketoimintasuunnitelma nettisivujen muodossa. Vielä ammattikoulussa olin vahvasti sitä mieltä, etten koskaan ryhtyisi yrittäjäksi. Toimittuani vajaat kymmenen vuotta alalla toisten palveluksessa, kouluttauduin sähköyliasentajaksi ja hankin samalla itselleni sähköpätevyyden. Ajatukset yrittäjyyden suhteen alkoivat muuttua. Osallistuin samoihin aikoihin myös avoimeen yrittäjävalmennukseen.
Ammattiapua toteutukseen
Vaikka Sähköasentaja.netin nettisivusto on nyt juuri sennäköinen ja -sisältöinen kuin Morant sen suunnitteli, tekniseen toteutukseen hän tarvitsi mainostoimiston apua.
- Vaikka tietokoneiden kanssa onkin tullut puuhasteltua, eivät omat taidot enää riittäneet kaikkien visioideni toteuttamiseen. Seuraavaksi aion ottaa ammattivalokuvaajan päiväksi mukaani ja kuvauttaa nettisivuille referenssikuvia valmistuneista kohteistamme.
Yrityksen sivut ovat poikkeuksellisen informatiiviset. Moni on myös katsellut niitä sillä silmällä.
- Olen huomannut, että jotkut yritykset ovat suoraan kopioineet sieltä otteita omille sivuilleen. Pitäisi kai pitää sitä suurena kunniana, vaikka kertoohan se jotain kilpailijoiden kekseliäisyyden puutteesta, Morant hymähtää.
- Olimme myös luultavasti ensimmäinen firma tällä talousalueella, joka julkisti hinnastonsa netissä. Koen vapauttavani enemmän resursseja itse asennustöihin, kun en vähän väliä joudu kertomaan puhelimitse asiakkaille mitä mikäkin maksaa. Tällainen toimintamalli tuntuu miellyttävän niin sähköasentajaa etsiviä asiakkaita, kuin niitäkin joiden luona työskentelemme puhumatta koko ajan puhelimessa, Morant arvelee.
Nettisivujensa tarkkaan mietityn sisällön lisäksi Riku Morant on panostanut hakukonemainontaan.
- Google on kova juttu. Sivuni ovat hakukoneoptimoitu ammattilaisten toimesta, ja oli minulla Google AdWordsissa mainoskin. Kolmen ensimmäisen päivän aikana sen kautta tuli 31 työtä. Enempää ei sitten pystynyt ottamaan vastaan ja otin mainoksen pois. Nyt AdWords pyörii taustakampanjana koko ajan, ja sitä pystyy säätämään ihan päiväkohtaisesti riippuen siitä, millaista näkyvyyttä milloinkin haluaa.
- Vaikka työtilauksia ja –tiedusteluja yritykselle tulee nytkin päivittäin, lisätyöt ovat aina tervetulleita, Riku Morant kuitenkin lisää.
![]() |
Turkulaisen keskusta-asunnon sähkösuunnittelu tuli Riku Morantille yhteistyökumppanin kautta, mutta kiirettä hänellä on pitänyt muutenkin. |
anneli.perkio@y-lehti.fi