Epätietoisuus ammattipätevyyskoulutuksesta on yleistä

Ammattikuljettajien on suoritettava niin sanottu ammattipätevyyden säilyttämisjakso, joista linja-autonkuljettajien kalkkiviiva on ensi vuonna ja C1-, C- ja CE-kuljettajien vuoden 2014 syksyllä. Käytännössä kyse on 35 tunnin lisäopinnoista.

Hemmo Sankari Kaarinan Autokoulu Oy:stä toteaa kouluttajien kentän olevan villi ja tason kirjava, ja muistuttaa auktorisoitujen kouluttajien löytyvän Trafin, Liikenteen turvallisuusviraston, verkkosivuilta. Koulutus on jaettu viiteen päivään, seitsemän tuntia päivässä, joista kertyy 35 tuntia. Vain yksi aihealue on ennalta määrätty: ennakoivan ajon koulutus.

- Koska kurssi maksaa, hyödyn on oltava mitattavissa. Rahalla on saatavissa myös laadukasta koulutusta, joka voidaan räätälöidä yrityksen tarpeen mukaan, Sankari huomauttaa.

Itsekin ammattipätevyyden jatkokoulutusta tarjoava Sankari tietää, että salillisesta kurssilaisia voi löytyä 400 miestyövuotta kokemusta. Silloin ryhmäkeskustelu on hedelmällistä, ja ryhmä opettaa toisiaan – varsinkin onnettomuustilanteita pohdittaessa.

- Vähemmän kalvosulkeisia, enemmän käytäntöä. Loppukoetta ei ole.

Ammatti ei ratkaise

Sankarista on hälyttävää, jos yritykset eivät huolehdi kuljettajiensa pätevyyskoulutuksesta. Kentällä vallitsee useita harhaluuloja ja väärinkäsityksiä koulutuksen tarpeellisuudesta. Yleisin on kuvitelma, ettei pätevyyskoulutusta tarvitse. Epäröidessään voi tarkistaa asian taas Trafista.

Lähtökohtaisesti kaikki kuorma- ja linja-autonkuljettajat tarvitsevat ammattipätevyyden. Pätevyyttä ei ole sidottu ammattiin, eikä vaatimus riipu siitä, onko ajoneuvo rekisteröity yksityis- tai ammattiliikenteeseen, tai onko ajaminen tilapäistä.

- Jos kuljetat vaikka työkaluja tai tarvikkeita muuhun kuin omaan käyttöösi, koulutusvaatimus on voimassa, Sankari huomauttaa.

Muille autoilijoille ajotaitojen tarkistus soveltuu vaikka henkilökunnan virkistyspäivän ohjelmaksi. Sankari toteaa, että taloudellinen kuski on turvallinen kuski.

- Taloudellisuus on hyväksi kaikille, ja jos yrityksellä on omaa kalustoa, pienentynyt polttoainelasku ilahduttaa takuulla. Tulos vaatii myös yrityksen sisäistä markkinointia ja tarkkailua.

Ihminen on sokea omille ajotavoilleen. Yleensä vasta onnettomuus herättää ajattelemaan ja toimimaan.


Hemmo Sankari korostaa ammattipätevyyskoulutuksessa keskustelunomaista opiskelua.



Henri Lahti on suorittamassa yhdistelmäkorttia Hemmo Sankarin opetuksessa.

–a-ss

Julkaistu 0102/2012        
Jappis Oy

Jappis Oy

Mainostoimistoja

Viikon luetuimmat uutiset

Kokouspalvelut

FresCo Ravintolat Oy - Aitiopaikka

Valtion virastotalo, Itsenäisyydenaukio 2, Turku

www.frescoravintolat.fi

A 200-250, KP 2-50, R 300, S, terassi Aurajoelle, Maaherran edustustila 50 hengelle Aurajoki-näköaloin. Kokouspalvelu: videoneuvottelulaitteet 10, 20 ja 200 henkilölle, langaton verkko, äänentoistolaitteet, AV-laitteet, hää- ja juhlapalvelut, catering, näyttelytila aulassa, lounas arkisin klo 10:45-13:30. Tule paikan päälle tutustumaan. Lue verkkosivuiltamme lisää toiminnastamme ja tutustu myös Raumalla sijaitseviin toimipaikkoihimme, www.frescoravintolat.fi.

Lue uusin näköislehtemme

06-07/2021



Varsinais-Suomen Yrittäjä-lehti
to 17.06.2021


Seuraa meitä somessa