Erikoisolosuhteissa tarvitaan Marjamaata

Kuljetuksen erikoisratkaisut vahvuutena

Piikkiöläisellä Reino Marjamaalla ei onneksi ole ollut sitä ongelmaa, jota monella täyden yrittäjäuran tehneellä näinä aikoina on: löytyykö yritykselle jatkajaa?

Koneurakointi Marjamaa Oy jatkaa peräti kahden pojan yhteisomistuksessa, kun sukupolvenvaihdos yrityksessä on nyt jo käytännössä tapahtunut. Aivan kokonaan isä ei ole toiminnasta malttanut irrottautua.

- Aika paljon olen tässä vielä järjestelemässä ja ottamassa tilauksia vastaan. Ja jos äijät loppuu, olen kuskinakin – ensimmäisenä en kuitenkaan lähde. Suurin pelkohan tässä sukupolvenvaihdoksessa oli, että mitä minä sitten teen, kun olen tottunut aina olemaan menossa, Reino Marjamaa myöntää.

Pojille sopii oikein hyvin, että isä on vielä käytettävissä.

- Ei se meillekään olisi ollut hyvä, että yksi jää vahvuudesta pois, sanoo Jukka Marjamaa, joka palasi perheyritykseen muutama vuosi sitten oltuaan välillä 15 vuotta merillä töissä.

- Meillä ei ole vahvoja vastuualueita kellään, yhteisesti tässä vedetään. Ainoastaan eri työmaitten mukaan voi olla vastuunjakoa, lisää vanhempi veli Kimmo, joka puolestaan on tehnyt yrityksessä koko työhistoriansa.

Osittain jo vuodesta 1976 asti toiminut yritys työllistää tällä hetkellä perheen lisäksi kolme vierasta työntekijää.

Kekseliäisyys monesti koetuksella

Koneurakointi Marjamaa erikoistui alun perin tunnelityömaitten erikoiskalustoa vaativiin nosto- ja kuljetuspalveluihin. Siitä se edelleen tunnetaan, vaikka toiminta on 2000-luvulla laajentunut yhä enenevässä määrin kuorma-autokuljetuksiin, erityisesti taloelementtien kuljetuksiin ja nostopalveluihin.

- Meillä on nyt viides kuorma-auto tulossa ja koko ajan olisi tarvetta vielä isommille autoille, Kimmo Marjamaa sanoo.

Autoja käytetään myös esimerkiksi venenostoissa ja rakennustöissä. Mutta kuorma-autopuolellakin näkyy yrityksen vahva osaamisalue: luovien ratkaisujen kehittäminen erikoisolosuhteisiin. Esimerkiksi moottoritie- ja siltatyömaita varten on kehitetty monenlaisia erikoisratkaisuja. Maanpäällisiä urakoita ovat olleet myös muun muassa maakaasuputkikuljetukset ja Virttaankankaan vesiputkityömaa.

Ahtaita tunnelityömaita varten suunniteltu kuljetus- ja nostokalusto rakentuu traktorialustalle, johon on sitten viritetty erilaisia nostureita ja kärryjä. Työmaat ovat viime vuosina olleet pääkaupunkiseudulla.

- Olisivatko koneet olleet täällä Piikkiön hallilla viimeksi joskus viisi vuotta sitten, Kimmo Marjamaa muistelee.

Koneurakointi Marjamaa on näillä isoilla tunnelityömailla luotettu aliurakoitsija, jolla on etunaan vuosien aikana muodostunut erikoiskalusto.

- Kuljetettavat kappaleet ovat isoja ja painavia ja niiden kanssa pitää toimia ahtaissa tiloissa, Jukka Marjamaa kuvailee. Kekseliäisyys on ollut monesti koetuksella. Siitä on jopa poikinut pari pikkupatenttiakin, joita on pystytty hyödyntämään omissa töissä.

- Laiskuutta se vain on, ne on keksitty, että saataisiin tehtyä työt koneilla, Kimmo Marjamaa kuittaa leveästi hymyillen.


Kolme Marjamaata on parempi kuin kaksi. Reino Marjamaa osallistuu yrityksen töihin edelleen Kimmon ja Jukan helpotukseksi.

anneli.perkio@y-lehti.fi

Julkaistu 0102/2012        
Painotalo Painola, T. Nieminen Oy

Painotalo Painola, T. Nieminen Oy

Graafinen suunnittelu, Kirjansitomoja, Kirjapaino, Painotaloja, Pakkauspalvelu, Pakkaussuunnittelua, Suunnittelu, Suunnittelutoimistoja

Viikon luetuimmat uutiset

Kokouspalvelut

Linnateatteri

Humalistonkatu 7, Turku

www.linnateatteri.fi

Muutautumiskykyinen komeljanttari. Linnateatteri on vuodesta 2003 toiminut turkulainen komediaan, musiikkiin ja maistuvaan ruokaan keskittyvä teatteri, jossa ei turhia jäpitetä.

Lue uusin näköislehtemme

06-07/2021



Varsinais-Suomen Yrittäjä-lehti
to 17.06.2021


Seuraa meitä somessa