Fintra valmentaa uusia Intian-kaupan osaajia
Fintrassa käynnistyi 26.9. Intian-kauppaa aloittaville ja laajentaville suomalaisyrityksille suunnattu laaja Intian-kaupan valmennusohjelma "Doing Business in India". Ohjelma perehdyttää osallistujat maan markkinoiden uusiin mahdollisuuksiin sekä kaupankäynnin nykytapaan ja käytäntöihin.
- Aasian toisen nousevan talouden kasvuodotukset ovat korkealla ja tarjoavat paljon uusia mahdollisuuksia suomalaiselle osaamiselle. Intian markkinoiden kasvu tulee joidenkin ennusteiden mukaan olemaan Kiinankin kasvua nopeampaa, valottaa ohjelmasta vastaava Fintran kehitysjohtaja Heikki Tikkanen valmennuksen lähtökohtia.
Suomen vienti Intiaan kasvoi vuoden 2005 alkupuoliskolla 3 % vuoden 2004 lukuihin verrattuna. Tuonnin kasvu vastaavana ajanjaksona oli 24 %.
Intian talouskasvun hedelmät odottavat poimijoitaan
- Intian-kaupan kasvu viittaa voimakkaasti siihen, että maasta on kehittymässä suomalaisyrityksille seuraava miljardin asiakkaan markkina mahdollisuuksineen. Kaupan osaajien koulutukselle on nyt tarvetta. Potentiaalisia aloja ovat telekommunikaation ja tietotekniikan lisäksi esimerkiksi perinteisempi metalli- ja paperiteollisuus sekä ympäristöteknologia, totesi Tikkanen avauspuheessaan.
Tärkeinä menestyksen taustatekijöinä Tikkanen mainitsi muun muassa Intian kulttuurin, historian, kauppatapojen, maantieteen ja talouselämän tuntemisen.
- On luotava valmiudet nykykaupan edellyttämiin moninaisiin tarpeisiin, jotka koskevat esimerkiksi oikeiden yhteistyökumppaneiden löytämistä, rahoitusta, investointeja ja logistiikkaa. Oman yrityksen tarjonnan esittelyä on kehitettävä kulttuurin erityispiirteet huomioon ottaen, listasi Tikkanen Intian markkinoille tähyilevien suomalaisyritysten haasteita.
Markkinamatkalta uusia kontakteja
Kokeneiden Intian-kaupan asiantuntijoiden johdolla toteutettava valmennus jatkuu maaliskuuhun 2006 saakka. Osallistujat tekevät ohjelman aikana myös markkinamatkan Intiaan. Matkan aikana yrityksillä on mahdollisuus tavata potentiaalisia asiakkaita ja yhteistyökumppaneita sekä kuulla paikalla olevien suomalaisyritysten kokemuksia. Osallistujien käytössä ovat myös Finpron vientikeskusten sekä yrityskohtaisten konsulttien palvelut.