Esteellinen ympäristö on este kaupankäynnille
Esteettömyys on asia, josta puhutaan paljon, mutta jota ajatellaan aivan liian vähän. Esteettömyys on osa yleistä turvallisuutta ja inhimillisesti ajateltuna esteettömyys on tasa-arvoa. Esteettömyydellä tähdätään omatoimiseen elämään.
- Parasta esteettömyyttä on kun ihminen pärjää itse ympäristössä, toteaa Turun kaupungin esteettömyysasiamies Heikki O. Haulisto.
Esteellisestä ympäristöstä aiheutuu haittoja sen käyttäjille ja kustannuksia yhteiskunnalle. Esteellinen ympäristö on myös este yrittäjän kaupankäynnille.
Esteettömyyttä tarvitsevien asiakkaiden joukko on suurempi, kuin ehkä ollaan ajateltukaan. Esteettömyys ei palvele ainoastaan pyörätuolilla liikkuvia vaan myös näkö- ja kuulovammaisia, lyhytkasvuisia, vaikeasti liikkuvia vanhuksia sekä esimerkiksi lastenvaunujen kanssa liikkuvia vanhempia.
- Ahtaissa tiloissa vammattomankin on vaikea liikkua. Väljyys luo viihtyisyyttä, Haulisto sanoo.
Onko jokainen asiakas tärkeä?
- Miksi emme ajattele, että kaikki asiakkaat ovat tarpeellisia liiketoiminnallemme ja että kaikkien olisi hyvä päästä meille sisään? Onko meillä tosiaan varaa rajata asiakaskuntamme hyvin käveleviin nuoriin ihmisiin?, kysyy yrittäjä ja Turun Yrittäjien hallituksen jäsen Tarja Oikarinen
Oikarisen yritys, rakennusliike Disne Oy on viime aikoina perehtynyt esteettömyyteen, ja siihen liittyviin remontteihin. Kuten moni muukin, Oikarinen alkoi pohtia esteettömyysasioita vasta, kun asia tuli ajankohtaiseksi lähipiirissä. Oikarinen uskookin, että esteettömyyden laiminlyönnissä on suurelta osin kyse tietämättömyydestä.
- Nyt, kun olen perehtynyt asiaan, olen huomannut, että ei se esteettömyys olekaan niin kallista tai hankalaa. Ja mitä enemmän olen esteettömyyteen perehtynyt, sitä enemmän mietin, miksi suhtaudumme aiheeseen niin negatiivisesti, Oikarinen sanoo.
- Esteettömyys olisi hyvä teema yrittäjille täksi vuodeksi. Yrittäjät ovat rohkeita ja pystyvät tekemään päätöksiä nopeasti. Varsinais-Suomen Yrittäjät on jo suurin aluejärjestö, mutta voisiko täältä myös lyötyä eniten esteettömiä yrityksiä, Oikarinen kannustaa.
Ei välttämättä kallista
Hauliston mukaan liikkeissä esteettömyyden huomiointi vaihtelee suuresti. Hyvä kauppias katsoo liiketilaansa asiakkaan silmin. Suurissa tavarataloissa esteettömyys on yleensä huomioitu hyvin, mutta pienemmissä liikkeissä on usein ongelmia.
- Kun Turussa yleensä esteettömyysasiat ovat sangen hyvin, miksi emme hoitaisi myös yritysten esteettömyysasioita kuntoon?, Haulisto haastaa.
Uusien kiinteistöjen tulee lain mukaan olla esteettömiä. Pienissä liikkeissä sisäänpääsy on usein ongelma, koska moni liike sijaitsee vanhoissa kiinteistöissä. Useimmiten sisäänpääsyn helpottamiseksi löytyy kuitenkin keino, eivätkä ne välttämättä ole kalliita.
- Rullattavan pyörätuoliliuskan voi saada alle tuhannella eurolla. Vuotuisissa rahavirroissa se ei ole suuri panostus, varsinkin jos mietitään, mitä hyötyä siitä voi olla, Haulisto sanoo.
Rahallista tukea esteettömyysasioihin ei yrityksille vielä ole, mutta neuvontapalvelua kyllä löytyy. Ja hyvät neuvot voivat olla rahanarvoisia.
- Turussa on esimerkiksi yksi esteettömyysasiamies, jonka luokse saa mielellään tulla juttelemaan. Yritämme aina löytää toimintavarmimman ja helpoimman ratkaisun, Haulisto kertoo.
Esteettömyys on monen asian summa
Esteettömyys koostuu monesta tekijästä. Se ei koske vain sisätiloja vaan myös ulkotiloja.
- Vaarallisimpia asioita kaduilla ovat a-standit. Toinen vaarallinen asia on oikea palava tuli. Ne ovat vaarallisia paitsi näkövammaisille myös lapsille, Haulisto kertoo.
Sisätiloissa esteettömyys edellyttää muun muassa selkeitä ja riittävän leveitä kulkuväyliä. Myös ulottuvuus tavaroihin pitää huomioida. Hyvä sääntö on, että tavaroihin pitäisi ylettyä istuinkorkeudelta. Huonokuuloisia voidaan palvella paremmin induktiosilmukan ja kuulonvahvistimen avulla.
- Tärkeä osa esteettömyyttä on myös palvelu. Tavallinen ihminen ei ole välttämättä tottunut kohtaamaan vammaista eikä tiedä, miten pitäisi toimia, Haulisto sanoo.
![]() |
- Miksi emme ajattele, että kaikki asiakkaat ovat tarpeellisia liiketoiminnallemme ja että kaikkien olisi hyvä päästä meille sisään?, kysyy yrittäjä Tarja Oikarinen. Disne Oy:ssä mietitään nyt, miten jyrkistä portaista saataisiin esteettömät. |
emmi.harju@y-lehti.fi