Classic Race houkutti takaisin kilparadoille
Turkulainen yrittäjä Harri Loponen on touhunnut moottoripyörien kanssa siitä asti, kun hän pääsi koulusta vuonna 1976. Aluksi Loponen meni töihin moottoripyöräliikkeeseen ja parikymmentä vuotta myöhemmin, vuonna 1993 hän perusti oman yrityksen Turkuun. Loposen Molitor Oy myy moottoripyöriä ja mopoja ja niiden varusteita ja varaosia sekä huoltaa pyöriä.
Loposen viimeisin aluevaltaus on Classic Race eli veteraanimoottoripyöräily. Hän kilpailee Formula 1 -luokassa, johon kelpuutetaan vuonna 1987 valmistettuja ja sitä vanhempia kilpapyöriä. Vuonna 2010 ja 2011 Loponen ylsi Suomen Cupin voittoon ja viime vuonna Loponen voitti myös Pohjoismaiden mestaruuden.
- Se lähti siitä, kun uusimpien pyörien Formula-luokka perustettiin kolme vuotta sitten, Loponen kertoo.
Classic Racen harrastajia on Loposen arvion mukaan Suomessa useampi sata. Kilpailevia on viitisenkymmentä. Pohjoismaissa harrastajia on jo sitten paljon enemmän. Ruotsissa laji on erityisen suosittu.
Samanlainen pyörä kuin uran alussa
Loposen kilpaura alkoi jo paljon ennen Classic Racea, 70-luvun lopulla Superbike-kilpailuista. Hän kilpaili aktiivisesti 90-luvun alkupuolelle saakka, mutta joutui jäämään pois loukkaantumisen vuoksi. Vuonna 2001 Loponen palasi taas kilparadoille. Välissä Loponen on ajanut kilpaa myös autoilla.
Loposen nykyinen kilpapyörä, vuoden 1986 Suzuki GSX-R1100 on saman mallinen pyörä, jolla Loponen aikoinaan aloitti kilpailemisen. Juuri mahdollisuus ajaa tutulla pyörällä innosti Loposen Classic Racen pariin.
- Se on hyvä pyörä kilpailemiseen, koska se on aika varmatoiminen vehje. Pyörää ei tarvitse normaalihuollon lisäksi juurikaan huoltaa kauden aikana, Loponen sanoo.
Oman aikakautensa laite
Classic Racessa pyörät on jaettu eri luokkiin pyörän iän mukaan. Sääntöjen mukaan pyörän täytyy olla oman aikakautensa laite ja pyörän toimintatavat täytyy säilyttää aikakaudelle tyypillisinä. Esimerkiksi jarrujen täytyy olla samanlaiset kuin ne ovat alunperinkin olleet.
- Ainoastaan renkaat ja vanteet saavat turvallisuuden takia olla nykyaikaiset, Loponen kertoo.
Superbike’iin verrattuna Classic Race on Loposen mukaan suhteellisen halpa laji. Nykypyörissä esimerkiksi renkaiden kulutus on paljon suurempaa kuin vanhemmissa pyörissä.
Parasta ajaminen
Niin kuin aina moottoripyörien kanssa, Loposen mielestä lajin hienoin juttu on itse ajaminen. Aina voi ajaa kovempaa ja pyörässä on aina vielä jotain kehitettävää.
- Tämä on haastava laji. Riippuu ihan päivästä, miten ajaminen sujuu ja millaisia riskejä uskaltaa ottaa. Se näkyy heti kellosta, jos ajaminen ei maistu. Tässä lajissa ei tule koskaan valmiiksi, Loponen sanoo.
Vaikka Loposella on takanaan pitkä ura – tai ehkä juuri siitä syystä – hän ei osaa mainita mitään yhtä tiettyä huippuhetkeä kilpaurallaan.
- Niitä on niin monen moisia. Alkuun oli tietysti hienoa, kun voitti ensimmäisiä kisojaan, mutta eri aikakausia ei voi oikein verrata toisiinsa. Ainahan se on mukavaa, kun pärjää, Loponen miettii.
Mitään suuria tavoitteita hänellä ei myöskään enää ole kilpailemisen suhteen.
- Ajetaan sen mukaan, mitä ehtii ja mikä tuntuu hyvältä, Loponen toteaa.
- Englantiin olisi kyllä hienoa vielä päästä joskus ajamaan. Kävin siellä kilpailemassa 80-luvulla. Siellä ajetaan vielä perinteisillä katuradoilla, hän jatkaa.
![]() |
Yrittäjä Harri Loponen on harrastanut moottoripyöriä siitä asti, kun hän pääsi koulusta. |
![]() |
Harri Loponen kilpailee saman mallisella pyörällä kuin uransa alkuaikoina. Kuva: Pertti Kangasniemi. |
emmi.harju@y-lehti.fi