Hyvä suunnittelu tuo tehoa markkinointiin
Pk-yrittäjällä voi olla markkinoinnista se käsitys, että se on aina kallista. Kun jotain kuitenkin on tehtävä, varsin tyypillistä on, että markkinointi tehdään mutu-tuntumalla vähän sinnepäin. Ja sitten vain toivotaan parasta.
Näin ei kuitenkaan tarvitsisi olla. Pienelläkin panostuksella voi päästä hyviin tuloksiin, jos markkinointi suunnitellaan kokemuksella ja se kohdennetaan oikein, Anu Haveri Industria Oy:sta sanoo.
- Ennen kuin markkinointia voi alkaa suunnitella, kartoitetaan asiakkaan tarpeet ja kilpailutilanne. Tietyt asiat asiakkaistaan ja kilpailijoistaan täytyy ensin tietää. Markkinointi suunnitellaan sitten niin, että se vastaa näihin asiakkaiden tarpeisiin, ja niin, että sillä erottuu kilpailijoista.
Seuraavaksi listataan tavoitteet, ja valitaan keinot, joilla niihin päästään.
- Se voi olla jotain ihan muuta kuin mitä asiakas on ehkä ajatellut: jollekin se on yritysilmeen uudistus vuosien jälkeen tätä päivää vastaavaksi, ja sen mukaiset markkinointimateriaalit, jollekin vain oikein kohdennettua tiedottamista, Haveri sanoo.
- Vanhat asiakkaathan jo tuntevatkin yrityksen, mutta uusien asiakkaiden täytyy tietää, että olet olemassa. Ja vakuuttua siitä, että osaat asiasi.
Pk-yrityksenkin markkinointi voidaan saada aivan uudelle tasolle, ja siitä tulee ammattimaisempaa, Anu Haveri vakuuttaa.
- Itse prosessi ei välttämättä ole monimutkainen. Kaikki tieto voi olla jo valmiina yrittäjän päässä, mutta siitä ei ole vaan tehty päätelmiä. Pelkkä keskustelu ulkopuolisen kanssa voi silloin auttaa, rohkaisee Haveri.
- Ja jos yrittäjä hakee osaamiselleen uutta asiakaskuntaa, voimme tehdä edullisesti netin kautta kilpailijakartoituksen sekä kyselyn mahdollisista asiakkaista. Se ei sinänsä ole iso projekti. Kohdennettu markkinointi voidaan sitten suunnitella sen pohjalta.
Oikea kuva yrityksen toiminnasta
Parhaillaan Anu Haveri tekee yhteistyötä nopeasti kasvavan vantaalaisen kiinteistöhuollon yrityksen kanssa, joka hakee uusia laajentumismahdollisuuksia Suomessa muualtakin kuin pk-seudulta.
- A-Kunnostus- ja Kuivauspalvelut on juuri tehnyt uuden liiketoimintasuunnitelman ja muuttanut uusiin toimitiloihin Vantaalla. Useamman erikseen toimivan yrityksen sijaan on päädytty yhteiseen yläbrändiin A-Kumppanit, jonka kautta jatkossa on tarjolla kaikki palvelut, kertoo Haveri.
- Liiketoimintasuunnitelman pohjalta laadimme uuden markkinointisuunnitelman. Mainostoimisto on suunnittelemassa yritykselle myös uutta ulkoista ilmettä: yrityksen pitää alkaa näyttää siltä, mitä se todellisuudessa nyt on. Kartoitamme myös, mistä A-Kumppanien kannattaisi lähteä etsimään uusia markkinoita. Turun alue on yksi mahdollisuus, Haveri toteaa.
Industrian avulla systemaattista markkinointia
Anu Haverilla on itsellään pitkä käytännön kokemus markkinoinnista monestakin eri näkökulmasta katsottuna. Hän on toiminut sekä toimittajana että viestintätehtävissä, kahdeksan vuotta yrittäjänä ja nyt Industriassa konsulttina.
Haveri on työskennellyt myös mainostoimistossa, joten hänellä on näkemystä siitäkin, mitä eväitä mainostoimisto tarvitsee oikeanlaisen mainoskampanjan suunnitteluun.
- Säästetään sekä rahaa että aikaa, kun mainostoimisto pääsee heti kiinni siihen, mitä kampanjalla tavoitellaan.
Industria Oy on liikkeenjohdon asiantuntijayritys. Se on erikoistunut pk-yritysten kehittämiseen esimerkiksi liiketoimintojen strategioissa ja prosessien kehittämisessä, ICT:n hyödyntämisessä ja kansainvälistymisessä. Tärkeä osa palvelua on yrityksen kasvun ja markkinoinnin kehittäminen, myös kansainvälisessä markkinoinnissa.
Industria on myös kehittänyt palveluita ja konsepteja, joilla pk-yrittäjä pääsee helpolla systemaattisen markkinoinnin pariin.
- Esimerkiksi lokakuussa Industria toteuttaa Turun Yrittäjille markkinointikoulun, jossa kerrotaan käytännönläheisillä tietoiskulla markkinoinnin perusteista. Se on yrittäjille ilmainen, mutta sen jälkeen yrittäjä voi halutessaan tilata konsultin omaan yritykseensä, kertoo Anu Haveri.
![]() |
A-Kumppaneiden toimitusjohtaja Jukka Haapaharju esitteli yrityksen uusia toimitiloja Vantaalla Industrian Anu Haverille. Kuvassa myös A-Kumppaneiden Teemu Haakana, Joni Haapaharju, Eira Suuronen ja Risto Tiirikainen. |
anneli.perkio@y-lehti.fi