Meluselvitykset ovat osa rakennussuunnittelua
– Avokonttori on vihonviimeinen keksintö, en olisi päivääkään töissä sellaisessa, toimitusjohtaja Jani Kankare konsulttitoimisto Promethorista sanoo.
Kankare on melun asiantuntija. Hän ja hänen kymmenen työntekijäänsä puurtavat päivittäin erilaisten meluun, tärinään ja pölyyn liittyvien selvitysten ja ongelmien parissa. Avokonttori on meluasioissa vain yksi ulottuvuus.
Melu tarkoittaa kaikkea haitalliseksi koettua ääntä. Äänen ei tarvitse olla kova, esimerkiksi veden tippuminen voi ajaa kuulijan hulluuden partaalle jos ääntä ei pääse pakoon. Melulle altistuminen voi aiheuttaa harmin lisäksi myös fyysisiä sairauksia. Kuulon kannalta vaarallisena meluna pidetään pitkäaikaista altistumista yli 85 desibelin melulle; se vastaa esimerkiksi puuntyöstöstä lähtevää ääntä. Terveyden kannalta haitallisena voidaan pitää jo paljon alhaisempiakin tasoja.
Äänet koetaan eri tavoin
– Toisen melu on toisen ilo. Vaikkapa moottoripyörän ääni on jonkun mielestä sitä parempi, mitä kovempi se on, suunnittelija Olli Laivoranta toteaa.
Uudisrakentamisessa meluntorjunta otetaan nykyään huomioon kiitettävästi. Suuri osa konsulttitoimiston toimeksiannoista koskee kaavoitusta ja rakennuspaikkojen meluarvioita; miten rakennukset tulisi sijoittaa tontille jotta melukuorma jäisi mahdollisimman vähäiseksi ja millaiset äänieristykset ovat tarpeen.
– Uudet talot ovat tässä suhteessa aivan eri luokkaa kuin joskus 60-70 –luvuilla rakennetut, Kankare sanoo.
Kankare ja Laivoranta eivät muista yhtään tapausta, jossa rakennushanke olisi rauennut meluselvityksen jälkeen. Esimerkiksi rakennusten sijoitteluun on saattanut tulla muutoksia, mutta ratkaisu on aina löydetty.
1995 perustettu Promethor on kasvanut määrätietoisesti ja toimii nyt Turun lisäksi myös Helsingistä käsin. Pääkaupunkiseudulla melu- ja muut ympäristöasiat otetaan jopa tarkemmin huomioon kuin Varsinais-Suomessa, Kankare arvelee.
– Työmäärämme on kasvanut koko ajan. Olemme juuri äskettäin palkanneet myös ensimmäisen, pelkästään ympäristövaikutusten arviointiin keskittyneen työntekijän.
Palataan avokonttoreihin. Seinien purkaminen ja korvaaminen sermeillä on ehkä tehty työtehon parantamiseksi mutta Kankare uskoo, että vaikutus on päinvastainen.
– Kun esimerkiksi pankeissa on päädytty tällaiseen ratkaisuun, on asiakkaiden yksityisyys tarvinnut jollain muulla tavalla turvata. Siihen on keksitty radio, joka soi kaiken aikaa, ettei puhe kuulu sermin takaa. Voi vain kuvitella, miten vaikeaa on keskittyä työntekoon sellaisessa melussa.
![]() |
Jani Kankare ja Olli Laivoranta tarkastelevat vastavalmistunutta, EU:n ympäristödirektiivin mukaista meluselvitystä jonka Promethor teki Lahdessa. |
pirkko.varjo@y-lehti.fi