Kuusjoelta tarjotaan palvelukokonaisuuksia
Tämä tahtoo olla jatkuvaa tappelua kasvavia kustannuksia vastaan, Kuuskuljetuksen toimitusjohtaja Janne Voitto kuvailee yrittämistä kuljetusalalla. Kuusjoelta toimivan yrityksen johtajan nimi on kuitenkin enteillyt tulevaisuutta, ja pomo uskoo siihen edelleen.
Yrityksen perusti Jannen isä Jari Voitto yhdessä veljensä Pekka Voiton kanssa 1985. Pekan luopuessa Janne tuli osakkaaksi vuonna 1991. Isä ja poika ovat kasvattaneet firman kahden auton yrityksestä 17 henkilöä työllistäväksi 13 ajoneuvon yritykseksi.
- Olemme kasvaneet vastaamalla kysyntään. Jos jollain on kuljetuslogistinen ongelma, yritämme hanakasti ratkaista sen. Toiminta nojaa useampaan tukijalkaan, ja se on elinehto vaikeina vuosina, Janne Voitto toteaa.
Kuuskuljetus palvelee paikkakunnan isoa yritystä, Antti-Teollisuutta, hoitaa Ramirentin kuljetuksia ja ajaa maatalouskoneita kohteisiin Moveren toimeksiannosta. Voitto kertoo kokonaispalveluajatuksesta, eli kuljetusyritys tarvittaessa hoitaa pystytyksen ja toimintakuntoon saattamisen.
Kalustoa on kaksi puoliperävaunua, kaksi isoa asennusnosturiautoa ja loput täysperävaunuja. Moveren keikat vievät ympäri maata, Ramirentin lähinnä Etelä-Suomeen. Noin 80 prosenttia työstä tehdään kotoa käsin, loput 20 prosenttia keikoista asutaan rekassa.
Työntekoa rajoitetaan ja säädellään
Voitot toteavat, että ammattitaitoisten kuljettajien saaminen on työn takana:
- Ala ei houkuttele, työskentelyä rajoitetaan ja säädellään niin monesta suunnasta. Kuljettajan ammattitaitovaatimukset ovat korkeat, ja silti leipä voidaan viedä kahden minuutin ajoaikarikkomuksen takia.
Kiistelty ajo- ja lepoaika-asetus ei yrittäjiltä kiitosta saa. Jari Voitto ei voi ymmärtää, miksi ihminen ei saa itse päättää, milloin on väsynyt.
Että lain sallima ajoaika tulisi tehokkaaseen käyttöön, yrityksessä kehitetään autojen liikkumisen seurantaa. Samalla papereiden ja tuntilappujen täyttäminen ja pyörittely jäisi vähemmälle, ja tavoitteena on jossain vaiheessa siirtää myös liikenteenohjaus seurantajärjestelmään.
Alan suurimmat muutokset koskevat juuri tietoliikennettä ja jatkuvaa kiirettä. Jari Voitto muistelee työskentelyn olleen paljon vapaampaa, kunhan hommat tuli hoidettua. Autot ovat kehittyneet huikeasti.
Vaikka huimasti kasvaneet polttoainekustannukset nakertavat tulosta, Voitot sanovat talouskasvun alkaneen. Siihen viittaa vahvasti rekkojen määrä maanteillä. Kun rekat pyörivät, maailma pyörii.
![]() |
Kuljetusjärjestelijä Jari Lehto ja Janne Voitto tarkastelevat päivän tehtäviä ja missä autot liikkuvat. |
–a-ss.