Kuljetusalan kiristynyt tilanne näkyy kaupankäynnissä

Kuorma-autokauppa käy suht tasaisesti

Mattilan Kuorma-auto Oy tuo maahan autoja lähinnä Saksasta, Hollannista ja Tanskasta. Keskieurooppalaisissa välitysliikkeissä on valinnanvaraa, kalustoa ei ole ajettu loppuun, ja kotimaan vaihtoautotarjonta ei riitä vastaamaan kysyntään.

- Päämerkit ovat Volvo ja Scania, ja autojen keski-ikä on noin kahdeksan vuotta, yrittäjä Jussi Mattila kertoo.

Yritys myy ja vuokraa käytettyjä kuorma-autoja. Vaikka kuljetusala on myllerryksessä, kauppa on käynyt kohtuullisesti, kiitos laajan asiakaspiirin.

- Just tehtiin kaupat Muonioon. Uudet autot ovat hinnakkaita, ja hyvälle käytetylle on ottajia. Meiltä hakevat käyttöautonsa muutkin kuin kuljetusliikkeet, rauta- tai puukauppiaat ja monet muut.

Turun seudulla on muutama käytettyjen kuorma-autojen kauppias. Alan ihmisille Mattilan Kuorma-auto on tuttu jo pitkän, 1970-luvulta alkaneen historiansa ansiosta.

Vuosia 2007 – 2008 Mattila kuvailee hulluksi ajaksi, jolloin uusissa autoissa oli hyvin pitkät toimitusajat, ja käytetyt revittiin käsistä. Hän ei usko enää noustavan moisiin myyntilukuihin, vaikka taantumasta toivutaan jo. Yrityksen liikevaihto on noin kaksi miljoonaa euroa.

- Kuljetusalalla on tarvetta voimakkaisiin toimenpiteisiin alan säilyttämiseksi, sillä niin monta yhden auton yrittäjän kulkupeliä olen jo myynyt eteenpäin. Yrittäjät kertovat, etteivät ole voineet aikoihin maksaa itselleen palkkaa, ja lopettavat toiminnan kannattamattomana, Mattila kertoo.

Uusi standardi tuo myyntipiikin?

Olosuhteisiin ja odotuksiin nähden kaupanteko ei tyssännytkään, Volvo Finlandin Länsi-Suomen aluemyyntipäällikkö Tomi Tiittanen iloitsee. Volvo on ollut alueen markkinaykkönen pari vuotta.

- Asiakkaiden päätöksenteko tapahtuu nykyään hitaammin, ennen päätöstä odotetaan positiivisia signaaleja talousrintamalta. Mutta sitten ryöpsähtää kuin ketsuppipullosta, Tiittanen kuvailee.

Jokainen tingattu euro on säästetty euro, jota ei tarvitse raapia tien päältä takaisin. Tiittanen kiittää omia kokeneita myyjiään ja hyvää jälkimarkkinointia, jonka tökkiminen näkyisi autokaupassa välittömästi.

Liedossa toimivan Volvo Truck Centerin vahvuus on 60 henkilöä, johon myyjien lisäksi kuuluvat mekaanikot, varaosamyynti, toimihenkilöt ja työnjohto.

Pakokaasujen käsittelyjärjestelmään tulee muutos: vuonna 2014 tulee voimaan Euro 6 –standardi, jossa vähennetään hiukkas- ja typpioksidipäästöjä.

- Se tarkoittanee myyntipiikkiä ensi vuoden syksylle.

Viime syksynä puolestaan lanseerattiin raskaimpiin kuljetuksiin tarkoitettu malli, jossa 16-litraisen moottorin teho on noussut 750 hevosvoimaan.

- Järeä voimanpesä on myynyt hyvin.

Kuljetusalan muutokset voivat syödä kauppaa

Saksalaista MAN-merkkiä edustavan piirimyyjän Konekeskon Antti Ahtiainen toteaa, että vuoden 2007 hyvästä myynnistä ollaan vielä kaukana, vaikka pohjalta on noustu jo jonkin aikaa. Pitkäaikaiset asiakassuhteet ovat elinehto.

MANin markkinaosuus Turun talousalueella on tällä hetkellä yli kymmenen prosenttia.

- Esimerkiksi Teijo-Talojen kuljetukset hoidetaan tällä merkillä, ja useita kymmeniä tonneja painavia taakkoja on saatava hitaasti paikoilleen millilleen, Antti Ahtiainen kuvailee ja luonnehtii MANia erikoisautoksi vaativiin olosuhteisiin.

Eräs merkin muista erottava seikka on, että pienemmät mallit 340 hevosvoimaan saakka käyvät ilman polttoaineeseen sekoitettavaa lisäainetta.

- Pakokaasun takaisinkierrätysjärjestelmä alittaa nykyiset päästönormit ilman lisäainetta, Janne Ahtiainen selvittää.

Yrittäjinä toimivat isä ja poika arvioivat ostajan päätyvän MANiin suorituskyvyn ja taloudellisuuden takia.

- Jos kuljetusalan lainsäädäntöä ja veroratkaisuja kiristetään lisää, ala luisuu osittain ulkomaalaisiin käsiin, ja meiltä vähenee kuorma-autokauppa, Antti Ahtiainen ennustaa.


Jussi Mattila Mattilan Kuorma-autosta kertoo yrityksen tekevän kauppaa ympäri Suomen.



Volvon aluemyyntipäällikkö Tomi Tiittanen toteaa asiakkaiden miettivän ostopäätöstä pidempään ja tarkempaan noustessaan tuliterään nuppiin.



Antti Ahtiainen ja Janne Ahtiainen kertovat MAN-myynnin siirtyneen uusiin tiloihin Orikedolla tänä keväänä.

anna-silja.suutarinen@y-lehti.fi

Julkaistu 05/2012        
Turun Timanttisahaus Oy

Turun Timanttisahaus Oy

Timanttiporaus, Timanttisahaus

Viikon luetuimmat uutiset

Kokouspalvelut

Kultaranta Resort Oy

Särkänsalmentie 178, Naantali

www.kultarantaresort.fi

Kokoukset, yritystilaisuudet, juhlat, aktiviteetit, majoitus. Kaikki samasta paikasta isommallekin ryhmälle.

Lue uusin näköislehtemme

06-07/2021



Varsinais-Suomen Yrittäjä-lehti
to 17.06.2021


Seuraa meitä somessa