Heinäkuu on joulukuun kaltainen myyntirysäys

Kauppa käy myös kesällä

Kauppakeskukset näyttäytyvät tehokkaina palveluympäristöinä myös kesäisin. Perinteisten kaupunkikeskustojen kivijalkakauppojen kanssa kilpailevat kauppakeskukset uskovat palveluiden keskittämisen ja monipuolisuuden, parkkipaikkojen riittävyyden sekä kompaktin kokonaisuuden houkuttelevan asiakkaita.

Kauppakeskukseen paetaan hellettä ja sadetta

Seikkailupuisto Flowpark ja pitkä, kuuma kesä tuovat porukkaa Kauppakeskus Skanssiin, Skanssin yrittäjäyhdistyksen puheenjohtaja Petri Kumlin uskoo. Keskuksen sijainti suhteessa saariston kesäasukkaisiin on hyvä.

- Lomailijat ja lapsiperheet pysähtyvät hakemaan kulutushyödykkeensä, ja myös iäkkäämmät ihmiset ovat löytäneet Skanssin, sillä täällä on helppo liikkua lastenrattaiden, rollaattorien ja pyörätuolien kanssa, Kumlin kertoo.

Yhteispalvelupiste Monitorista alkaa saada Kelan palveluja pari kertaa viikossa, ja apteekkari Kumlin uskoo tämänkin lisäävän asiakasvirtaa.

- Palvelut kannattaa tuoda sinne, missä asiakkaat liikkuvat.

Kauppakeskuksen kesäsesonki noudattelee koulujen päättymis- ja alkamisaikoja tuoden omat myyntipiikkinsä.

Aluetta kehitetään voimakkaasti, ja parhaillaan odotetaan kaavapäätöstä uudesta asuinalueesta. Skanssissa on Kumlinin mukaan 600 työntekijää, ja hän toivoo seikan vaikuttavan logistisiin päätöksiin työpaikkaliikennettä ja kestävää kehitystä ajatellen. Meneillään olevat rakennustyöt eivät vaikuta kesän liikenteeseen.

- Jos kesä on helteinen, ihmiset ennen pitkää pakenevat kuumuutta ilmastoituihin tiloihin. Meillä Skanssissa on kesän mittaan joitain pieniä tapahtumia, ja huomioimme kesäasukkaat mainonnassa, Kumlin selvittää.

Mökkiläiset vaeltavat Skanssiin

Kolme vuotta toiminut Kauppakeskus Skanssi on toimitusjohtaja Liisa Nikkasen mukaan oikea kesäkeskus. Heinäkuussa vilisee yhtä paljon asiakkaita kuin joulukuussa.

Seikkailupuisto Flowpark tuo asiakkaita, ja varsinkin saaristoon matkustavat kesämökkiläiset pysähtyvät kauppakeskukseen hoitamaan asioita ja käyttämään palveluita.

- Laaja ravintolatarjontamme on houkutteleva, ja Skanssin kaikki 13 ravintolaa pärjäävät hyvin, Nikkanen mainitsee.

Myllystä poistuminen helpottui

Kesä on hyvää aikaa Kauppakeskus Myllylle, ja heinäkuu on joulun jälkeen toiseksi paras myyntikuukausi. Tapahtumien pääpaino on keväässä ja syksyssä kesän isoimman asian ollessa juhannuksesta starttaavat alennusmyynnit.

- Viileä huhtikuu yllätti ja pukeutumismyynti laski. Alennusmyynneissä löytyy varmasti kivoja yllätyksiä, toimitusjohtaja Pertti Vikkula arvioi.

Asiakasliikennettä vaivannut pullonkaula on poistunut liikennejärjestelyjen myötä, ja poistuminen kauppakeskuksen itäpäässä on nyt etuajo-oikeutettu.

Vikkula huomauttaa alueen kehittyvän voimakkaasti edelleen, ja olevan yksi maan suurimpia kaupallisia keskittymiä.

Yrittäjän ääni kuuluviin

Kauppakeskus Myllyn yrittäjäyhdistyksen hallituksen puheenjohtajaksi on juuri valittu Myllyn Apteekin apteekkari Anne Elo-Kinnunen. Hallitus kokoontuu kerran kuukaudessa.

Kauppakeskuksen markkinointi hoidetaan keskitetysti. Yrittäjäyhdistyksen hallitus on mukana suunnittelemassa ja päättämässä markkinoinnista ja tapahtumista.

- Me yritykset hoidamme oman markkinointimme ja suunnittelemme omat tapahtumamme. Joskus olen keskustellut muutaman yrittäjän kanssa pienemmän mittakaavan yhdessä järjestettävistä tapahtumista, Elo-Kinnunen kertoo.

Yrittäjäyhdistyksen tärkeä tehtävä on saada yrittäjän ääni kuuluviin. Elo-Kinnusen mukaan se on helppoa, sillä yrittäjiä halutaankin kuulla.

Tangoa ja Taiteiden Yötä

Turussa Kauppakeskus Hansan katutyöt Eerikinkadulla keskittyvät jalankulkureitteihin, ja Hansakorttelin kauppakeskusjohtaja Timo Palviainen arvioi niiden valmistuvan syyskuun loppuun mennessä.

Kesää värittävät muun muassa Tangomarkkinoiden semifinaalin oheistapahtumat Hansatorilla ja Kultatalossa. Kesän alennusmyynnit pääsevät vauhtiin juhannusjuhlinnan laannuttua.

- Osa liikkeistämme on mukana Taiteiden Yössä, ja pienempien designyritysten toimesta pääsee muotoilu esille kesän aikana, Palviainen toteaa.

Rinnakkaiseloa kesätorin kanssa

Kauppakeskus Plaza Salossa on paikallisten olohuone, ja elämä kauppakeskuksessa vilkastuu entisestään torstai-iltojen kesätorin myötä. Varsinkin pieni sadekuuro saattaa hätyytellä torilta keskukseen ja taas takaisin.

Kauppakeskusjohtaja Anni Rasilainen kertoo, että lasten leikkipaikkaa ja asiakasvessoja uudistetaan, ja muuten keskuksessa on käynnissä liiketilamuutoksia:

- Jotkut liikkeet muuttavat paikkaa talon sisällä.

Alennusmyynnit ovat merkittävä asia kesäkaupalle. Osa liikkeistä aloittaa sen juhannuksen jälkeen. Seuraava myyntipiikki asettuu koulujen alkamisajankohtaan.

- Heti elokuun alussa meillä on koulun alkuun liittyviä tapahtumia, Rasilainen mainitsee.

Putiikkiviikot houkuttelevat kansaa keskustan liikkeisiin

Turun ydinkeskustayhdistyksessä on parisataa jäsentä, ja mukana ovat myös Hansa-kortteli, Kauppahalli, parkki- ja tavarataloja. Yhteistyökumppaniksi löytyi talvella Turun Yrittäjät, joiden kanssa synnytettiin Putiikkiviikot. Puheenjohtaja Sten Erik Lundsten kertoo audienssin kaupunginjohtajan luo vahvistaneen käsitystä yhteisistä intresseistä.

- Olemme toiveikkaita, ja aiomme olla aktiivisia aloitteentekijöitä, Lundsten kertoo.

Toriparkki on kuuma peruna suuntaan jos toiseen, ja torikaupan suhteen mikä tahansa rakennustyömaa aina haasteellinen. Kuitenkin parkki tai sen puuttuminen vaikuttaa esimerkiksi lapsiperheiden asioimiseen keskustassa ja sen erikoisliikkeissä.

Keväällä järjestettiin ensimmäistä kertaa Putiikkiviikot, jossa toistasataa kivijalkamyymälää panosti yhteiseen markkinointiin, ja sai näkyvyyttä lehdistössä, televisiossa ja radiossa. Syksyllä on luvassa uudet Putiikkiviikot, ja tarkoitus on tempaista tällä tavoin kaksi kertaa vuodessa myös tulevaisuudessa.

- Kartutamme yrittäjien osoiterekisteriä, että saisimme informoitua kaikkia nopeasti. Aiomme järjestää mielikuvituksestamme ja ajastamme kiinni olevia markkinointitempauksia muulloinkin pitkin vuotta, Lundsten visioi.

Yhdistys haluaa osoittaa, että Turun keskusta on kiinnostava paikka asioida ja viettää aikaa muutenkin. Siihen tarvitaan mukaan myös isot toimijat.

- Ainoa tapa pitää meteliä itsestämme on tehdä se yhdessä! Putiikkiviikot löytää myös yhteisöpalvelu Facebookista.

Keskustan kehittäminen tarvitsee kaikkia

Loimaan keskustan noin 150 yrityksestä 50 on liittynyt Loimaan kauppa ja palvelut –yhdistykseen hakemaan yhteisiä toimintamalleja, näkyvyyttä ja antamaan positiivisia signaaleja ympäristöön. Martti Salonen yhdistyksestä kertoo, että nyt rakennetaan yhteistä ilmettä ja markkinointia:

- Keskustan säilyminen elinvoimaisena ei tapahdu itsestään, vaan vaatii yhteisiä ponnisteluja. Täällä on paljon yrityksiä, palveluita ja erikoisliikkeitä, ja haluamme kutsua asiakkaita Säkylään ja Euraan saakka kasvavalta talousalueelta asioimaan keskustassa.

Salonen, Martti Koskinen ja Tuula Sirén-Mäkelä kävivät henkilökohtaisesti keskustan yrityksissä kertomassa yhdistystoiminnan käynnistämisestä viime syksynä. Nyt ensimmäiset yhteiset tapahtumat, muun muassa Aprillimarkkinat, on jo vietetty.

Tänä kesänä julkisuutta toi jo tapahtuma Loimaan torilla, joka oli samalla PMMP:n levynjulkaisukeikka. Yhtyeen Mira Luoti on viettänyt lapsuutensa lomia Loimaalla. Tapahtuman järjestivät yhteistyössä Loimaan kauppa ja palvelut -yhdistys, PMMP, Loimaan kaupunki sekä Maaseudun Tulevaisuus –lehti.

- Yhdistyksemme verkkosivut ovat valmistumassa, ja näymme myös yhteisöpalvelu Facebookissa. Tuleva Jüberfest on kaksipäiväinen musiikkitapahtuma kadulla, ja haemme sitäkin kautta fb-kavereita, ja me yrittäjät jalkaudumme itsekin kadulle, Salonen selvittää.

Yhdistys kerää osoiterekisteriä suoramarkkinointia varten. Kaupungin kehitysjohtaja Matti Tunkkari on aktiivisesti yhteydessä yhdistykseen, joka tekee markkinointiyhteistyötä Turun ammattikorkeakoulun kanssa.

Vastuu SaloShopsista vähitellen yrittäjille

SaloShops –verkoston yrittäjien kesäsesonki on avattu KesäKeikalla kuun alussa, ja liikkeissä on ollut muun muassa tuote-esittelyjä, näytöksiä, kilpailuja ja muuta mukavaa. Liikkeet ovat myös olleet avoinna myöhempään.

- SaloShops –portaalista myös satunnainen matkailija löytää tiedot keskustan liikkeistä. Yritämme sitouttaa myös kesäasukkaat palveluiden käyttäjiksi. Vetovastuuta SaloShopsista siirretään vähitellen yrittäjille, Yrityssalon kehityspäällikkö Maija Pirvola selvittää.

Tul toril Uuteenkaupunkiin

Lauantaisten teematorien järjestämisessä ovat mukana yrittäjät, yhdistykset, käsityöläiset, seurakunta ja VPK. Uudenkaupungin Yrittäjien puheenjohtaja Terttu Lundelin kertoo, että tänä kesänä on kolme uutta toriteemaa:

- Senioritori on suunnattu eläkeläisille, lomatori lomailijoille ja vaalitori syksymmällä päättää toripäivät. Teematorit ovat aina lauantaisin paitsi juhannuksena. On mukava huomata, että ihmiset viihtyvät torilla, käyttävät siellä aikaa ostosten tekemiseen, ohjelman seuraamiseen ja tuttujen tapaamiseen, Lundelin selvittää.

Muita teematoriaiheita ovat muun muassa moottori-, tuore-, taito-, kulttuuri- ja puhtitorit.


Skanssissa on helppo liikkua myös pyörätuolien, rollaattoreiden ja lastenvaunujen kanssa, yrittäjäyhdistyksen puheenjohtaja Petri Kumlin toteaa.



- Keskustan säilyminen elinvoimaisena ei tapahdu itsestään, vaan vaatii yhteisiä ponnisteluja, Loimaan Loimaan kauppa ja palvelut –yhdistyksen rahastonhoitaja Martti Salonen muistuttaa.



Sten Erik Lundsten ja Karoliina Andelin Sammakon kirjakaupasta vaihtoivat ajatuksia keskustan kehittämisestä ja kirjoista.

anna-silja.suutarinen@y-lehti.fi

Julkaistu 06/2012        
J&T Pajunen

J&T Pajunen

Kuljetusliikenne, Kuljetuspalveluja

Viikon luetuimmat uutiset

Kokouspalvelut

FresCo Ravintolat Oy - Aitiopaikka

Valtion virastotalo, Itsenäisyydenaukio 2, Turku

www.frescoravintolat.fi

A 200-250, KP 2-50, R 300, S, terassi Aurajoelle, Maaherran edustustila 50 hengelle Aurajoki-näköaloin. Kokouspalvelu: videoneuvottelulaitteet 10, 20 ja 200 henkilölle, langaton verkko, äänentoistolaitteet, AV-laitteet, hää- ja juhlapalvelut, catering, näyttelytila aulassa, lounas arkisin klo 10:45-13:30. Tule paikan päälle tutustumaan. Lue verkkosivuiltamme lisää toiminnastamme ja tutustu myös Raumalla sijaitseviin toimipaikkoihimme, www.frescoravintolat.fi.

Lue uusin näköislehtemme

06-07/2021



Varsinais-Suomen Yrittäjä-lehti
to 17.06.2021


Seuraa meitä somessa